Folkelig bilmerke banket alle i stor kvalitets-undersøkelse

Det er første gang på 27 år at et premium-merke ikke vinner den anerkjente undersøkelsen fra J.D Power. Kia går til topps i år, her er nye Optima.
Det er første gang på 27 år at et premium-merke ikke vinner den anerkjente undersøkelsen fra J.D Power. Kia går til topps i år, her er nye Optima.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kia vippet selveste Porsche av tronen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Å kjøpe en ny bil er for de fleste av oss en betydelig investering. Ikke bare ønsker vi en bil som passer til våre behov, men vi ønsker også valuta for pengene i form av et enkelt og forutsigbart bilhold, med lite feil og problemer.

Amerikanske J.D. Power gjennomfører noen av bilverdenens største kvalitetsundersøkelser og blir av mange regnet som bortimot «fasiten» på dette området.

Les også: Kia Sorento er rett og slett for dyr

Kia dytter vekk Porsche

Blant undersøkelsene de gjør, er den årlige J.D. Power Vehicle Dependability Study.

Å gjøre det godt her, har stor betydning for både anseelse og posisjon i markedet.

I motsatt ende: Å komme dårlig ut hos J.D. Power er en solid ripe i lakken for bilprodusentene.

Kanskje litt overraskende for mange, gikk koreanske Kia helt til topps i den anerkjente undersøkelsen i år. De vippet dermed Porsche ned fra førsteplassen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er også første gang på hele 27 år at et ikke-premium bilmerke vinner denne prestisjetunge kåringen. Sist gang var det Toyota som klarte det i kåringen som har pågått i 30 år.

Kia gikk altså helt til topps med 83 rapporterte feil per 100 biler. I fjor hadde de 86 og knep andreplassen. Kia lovte den gang og komme enda sterkere tilbake, og de holdt altså hva de lovet.

Les også: Test av den helt nye Kia Sportage

Fra underdog til vinner

Koreanske Kia, som eies av Hyundai, er et ganske ungt bilmerke, til Norge kom de midt på 90-tallet. Bilmerket var først og fremst kjent for billige, ujålete og folkelige biler. De første årene med lisensprodusert Mazda-teknikk under karosseriplatene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De siste årene har Kia satset knallhardt på både design og kvalitet. Bilene har blitt pene å se på, de byr ofte på mye utstyr for en rimelig penge. Her hjemme har de også Norges beste nybilgaranti. Dette i sum har over flere år gitt en hyggelig salgsøkning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Porsche følger forresten Kia helt til dørstokken med 84 feil per 100 biler. Så følger foran Hyundai, som i prinsipp er samme bil som Kia. De tar den siste pallplassen med 92 feil per 100 biler.

Les også: Derfor får mange biltrøbbel i ferien

Gjelder helt nye biler

Gjennomsnittsbilen har 103 feil per 100 biler, så det er definitivt differanser ute og går.

Undersøkelsen er gjort på over 80.000 biler av 2016-modell og er en omfattende sak som ikke går bare på det tekniske , men som også omfatter alt fra praktisk bruk, til design. Kort og godt hvor fornøyd kundene er totalt sett.

Årets undersøkelse viser også at kvaliteten på produktene er på vei opp. Rundt 6 prosent siden i fjor. Det er også en sterkere vekst enn på lenge. Vanligvis ligger den på rundt 3 prosent i året.

Les også: Banalt – men stadig flere må ha hjelp på grunn av dette

Artikkelen fortsetter under annonsen

Solid forbedring i bransjen

Med andre ord – vi blir mer og mer fornøyd med våre biler.

– Det er lenge siden vi har sett en slik forbedring i bransjen, sier Renee Stephens som visepresident hos J.D. Power.

Stephens sier også at pålitelighet fortsatt er den viktigste faktoren når forbrukere velger bil. Og at dette i sin tur skaper merkelojalitet.

Dette vitner igjen om at denne undersøkelsen er viktig, ikke bare for deg og meg som forbrukere, men også for hele bilbransjen.

Les også:

Optima kan gi Kia en ny bestselger i Norge

Slik halverte Per utgiftene til drivstoff