Verdens farligste race tok fire nye liv

Banen går på vanlige veier og på vanlige gater gjennom små landsbyer. Det medfører at risikoen blir ekstra stor. Foto: Wikipedia.
Banen går på vanlige veier og på vanlige gater gjennom små landsbyer. Det medfører at risikoen blir ekstra stor. Foto: Wikipedia.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det gjør at banen nå har tatt livet av 252 førere totalt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skriver du inn søkeordene «Most dangerous motor race» på Google, så får du et entydig svar. Glem Nürburgring, glem gamle Spa-Francorchamps og glem høyhastighets-galskapen i oval-form på Indianapolis.

Verdens suverent farligste bane for motorsport, heter Snaefell Mountain Course, og er hjemstedet til det beryktede motorsykkel-løpet Isle of Man TT (og det mindre kjente Manx GP).

Nå er årets Isle of Man TT ferdig, og det medførte et litt dystert jubileum i form av at man passerte 250 døde førere (nå 252) som mister livet sitt på banen. Det er et uvirkelig høyt tall for et idrettsarrangement. Mange har ivret for at løpet ikke passer inn i den moderne verden lenger, hvor myndighetene regulerer alt som kan være farlig, mens andre jubler over løpet som for mange fremstår som en befriende oase fra den politisk korrekte verden der ute.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Guy Martin kjenner vi fra TV-programmer, og briten har uttalt om Isle of Man TT: "Jeg liker litt risiko. Ikke det at jeg har et ønske om å dø, men det gjør ting litt mer spennende, gjør det ikke?". Foto: Dainese.
Guy Martin kjenner vi fra TV-programmer, og briten har uttalt om Isle of Man TT: "Jeg liker litt risiko. Ikke det at jeg har et ønske om å dø, men det gjør ting litt mer spennende, gjør det ikke?". Foto: Dainese.

Fjelløypa på den lille øya

Isle of Man TT (det er egentlig ikke et felles løp, men flere ulike klasser og sykler som konkurrerer på tid) avholdes en gang hvert år i juni på øya Isle of Man (midt mellom Storbritannia og Irland), en tradisjon som strekker seg helt tilbake til 1907.

Dette får ikke Mercedes selge lenger

Fra 1911 begynte man å bruke den legendariske Snaefell Mountain Course. Den er nå verdens eldste motorsykkel-bane i fortsatt bruk, og består av 60 km med offentlige veier og gater, som går gjennom alt fra små landsbyer til mektige åssider. I tillegg til Isle of Man TT, går også Manx Grand Prix av stabelen i den samme løypa på sensommeren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Naturen er vakker, men som bildet viser, er det ikke avkjøringssoner som på vanlige racerbaner. Smeller det her, går det fort veldig, veldig ille. Foto: Dainese.
Naturen er vakker, men som bildet viser, er det ikke avkjøringssoner som på vanlige racerbaner. Smeller det her, går det fort veldig, veldig ille. Foto: Dainese.

Dunlop den største legenden

Banen består altså av vanlige veier, noe som gjør den ekstremt farlig, siden hus, gjerder, telefonstolper og alt annet som ville vært milevis unna på en vanlig racerbane, her er en del av det hele. Misser du innbremsingen din med et tiendedels sekund, kan det bety at du krasjer inn i en husvegg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er kul men skummel bruktbil

Joey Dunlop er den største legenden på Isle of Man med sine i alt 26 ulike klasseseire. Sannsynligvis kunne han hatt flere TT-seire, for han døde under et løp i Estland i 2000. Nummer to på TT-listen er John McGuinness med 23 og Mike «The Bike» Hailwood med 14 (som etter å ha overlevd både MotoGP og Formel 1-karriere, døde i en vanlig trafikkulykke i 1981).

TT-løpene har alltid vært farlige. Her er Dickie Dale på sin BMW i 1958. Foto: Honda.
TT-løpene har alltid vært farlige. Her er Dickie Dale på sin BMW i 1958. Foto: Honda.

Foran Nürburgring og Indianapolis

Arrangørene har innført mange tiltak for å gjøre løpet litt mindre risikabelt de siste årene, men fortsatt lever Snaefell Mountain Course opp til sin tittel som verdens farligste bane. Det ble ekstra tydelig da årets TT startet, for på den første dagen, døde en australsk deltager, og en britisk. Noen dager senere døde så to til. Det siste krasjet ble dødsfall nummer 252 for banen. I tillegg kommer 14 døde tilskuere og funksjonærer opp gjennom årene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Motorsykler kan få høyere aldersgrense

Med 252 døde førere er løypa på Isle of Man milevis foran Nürburgring (68 døde førere under løp/kvalifisering/trening), Indianapolis (56), Monza (52, inkludert Ronnie Peterson og Jochen Rindt) og Spa-Francorchamps (47). Nürburgring er ellers i en liten særstilling, da banen også er åpen for publikum når det ikke foregår løp. Det medfører at mange vanlige amatører kjører seg i hjel på banen hvert år, og dødstallene ligger på rundt 3-12 årlig for vanlige sjåfører.

Her får du luksus for lite penger