Politiet har kjøpt XO-båt til spesialstyrkene

Politiets nye superbåt, finske XO.
Politiets nye superbåt, finske XO.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ut fra det Båtliv erfarer får politiets spesialstyrker nå levert en finsk XO aluminiumsbåt bygget for spesielle oppdrag. Erfaringene fra Utøya er trolig medvirkende til valget av båttype.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fakta om båten:

Spesifikasjoner:

Lengde: 7,52 m

Bredde:2,28 m

Dyptgående: 0,90 m

Vekt uten motor: 1340 kg

Drivstofftank: 230 l

Antall passasjerer: 8

V-bunn ved hekk: 24 grader

CE: C Motor: 225-300 hk

Pris: 750 000

Fart:

Forbruk
1000 rpm 4,0 knop 2,8 l
1500 rpm 6,0 knop 8,3 l
2000 rpm 7,7 knop 18,9 l
2500 rpm 9,8 knop 20,3 l
3000 rpm 15,5 knop 28,5 l
3500 rpm 22,6 knop 32,6 l
4000 rpm 26,9 knop 38,2 l
4500 rpm 31,2 knop 51,5 l
5000 rpm 35,8 knop 64,6 l
5500 rpm 41,4 knop 68,1 l
Maks rpm 44,3 knop 88,4 l

Testskjema:
Sikkerhet: 8
Kjøreegenskaper: 8
Komfort og praktisk: 7
Teknisk: 8

Se film og bildespesial av politiets nye båt!

Hvem som skal disponere båten er topp hemmelig, men det er snakk om enten Sikkerhetstjenesten (PST), eller Beredskapstroppen (Delta). Finske XO skal i følge kilder vi har vært i kontakt med levere den første båten allerede i midten av april.

Se bildespesial hos Båtliv

Båttypen det er snakk om er en XO 24 Cabin. Båten er bygget i aluminium og er sterkere bygget enn mange av sine konkurrenter. Ut fra spesifikasjoner Båtliv kjenner til så skal den leveres noe ombygd innvendig, med blant annet plass for skadede eller syke personer. Den blir også noe forsterket i skroget utvendig. Ellers heter det i spesifikasjonene «at den skal være så sivil som mulig».

Det betyr at hele båten leveres i standard grå. På XO bruker man film og ikke lakk, derfor kan man enkelt velge den «uniformeringen» som passer til en hver tid. En forutsetning er også at den kan trailes på henger. Et poeng som har vært mye fremme i debatten om politibåter etter tragedien på Utøya.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Politiet har selv vært med på testing av båttypen i fjor høst, og kilder vi har snakket med bekrefter at den skal til det de kaller «norske spesialstyrker».

Båtliv testet selv denne båten i fjor høst og konkluderte med at; Tøffingen XO 240 RS har fått tak, og en mer sterkbygd, sjøsterk og rask cabinbåt skal du lete lenge etter på det skandinaviske markedet. Allerede under Båter i sjøen i Sandvika for ett år siden prøvekjørte vi nylanserte XO 240 RS Open. Båten imponerte med herlige kjøreegenskaper, og vi omtalte den som en flytende finsk Ferrari. 240 RS Cabin imponerer oss på samme måte. Om ikke toppfarten og akselerasjonen var på høyde med den åpne utgaven, klarte vi likevel å få dette til å bli en leken «commuterbåt» (pendler-, arbeids- og hyttebåt) med prestasjoner som holder et meget høyt nivå. Vi målte toppfarten til 44,3 knop, mot 46,7 på den åpne versjonen. Nå skal det sies at den åpne ble kjørt med en 250 hk Yamaha, mens vi denne gang testet med en 250 Evinrude. En motorstørrelse som egner seg godt til denne båten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Finsk XO med smak av aluminium

Vi testet båten med en 250 hk motor. Politiets båt blir trolig med en 300 hk motor (maks godkjent). Vi tror ikke dette handler om fart, men mer at det er et poeng med mer kraft når man skal være mange om bord.

Se film
(artikkelen fortsetter under filmen):

Politiet og spesielt Beredskapstroppen har fått sterk kritikk etter aksjonene ved Utøya den 22. Juli i fjor. At de manglet båter er en av hovedinnvendingene som kom frem i en rapport som ble offentliggjort denne uken. Politidirektøren beklaget også offentlig at de ikke hadde vært på plass tidligere med mannskaper.

TV-2 har også avslørt lydopptak av kaoset rundt båtspørsmålet, og problemene det skapte at man ikke hadde båter tilgjengelig. Ut fra det Båtliv erfarer er valget gjort på grunn av at politiet nå ønsker lettere, men samtidig raske sterkbygde båter som kan trekkes av PST/Beredskapstroppens utrykningsbiler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det vil si være en mobil enhet med stor bærekraft og et visst beskyttelsespotensiale under spesielle forhold.

Les også: Råtøff ranger fra Paragon Les også: Idiotsikker fartsbåt i aluminium fra Yamarin

Les også: Sportsbilinspirert hardtopp i aluminium

Se film, resultater fra Båtlivs test og bildespesial. Artikkelen er levert av Båtliv.

Les mer på Båtliv


Les mer motorstoff hos ABC Nyheter