Heftig franskmann i Genève

Citroën DS4 Racing.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Konseptbilen Citroën DS4 Racing får verdenspremiere på den Internasjonale Bilutstillingen i Genève.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er en ren racingbil, og spørsmålet man stiller seg er om dette blir Citroën sin neste WRC, eller VM rallybil.

Emilie Mejlænder i Citroën Norge AS forteller til ABC Nyheter at chassiset er 35 mm lavere enn den vanlige modellen, sporvidden er 55 mm bredere foran og 75 mm bredere bak. Konseptbilen har også en spoiler på støtfangeren foran, integrerte elementer slik som luftdyse, lister på karosseriets nedre del og utbygde skjermer. Citroën Racing har videreutviklet turbomotoren på 1.6-liter til en effekt på 256 hk tilsvarende 160 hk per liter, hvilket er ny rekord for denne typen bil. Samtidig går denne fine ytelsen hånd i hånd med god kontroll av CO2 - utslippene som er på 155 g/km.

Les også: Morsomt fra Kia

Citroën Racings ingeniører har videreutviklet bilens chassis og understell. Bremsekaliprene foran har fire stempler og diameteren på de spesielle bremseskivene er utvidet til 380 mm. Videre er bilen utstyrt med 19 - tommers hjul (235/40).

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Ny runde i priskrigen

Et annet spesielt trekk ved konseptbilen Citroën DS4 Racing er den matte grå fargen med den spesiell strukturen. De som tar turen til den store, internasjonale utstillingen i Genève 8. til 18 mars vil se de kornede fibrene i lakken som visstnok skal sende lyset tilbake på forskjellig måte, og gi liv til karosseriet. For ytterligere å forbedre den ytre estetikken, vil DS4 Racing få et tofarget tak og spesielle felger lakkert i to farger.

Les mer motorstoff