Annenhver misfornøyde restaurantgjest sier ikke fra

Nordmenn er ikke flinke til å klage på restaurant.
Nordmenn er ikke flinke til å klage på restaurant. Foto: Colourbox
Artikkelen fortsetter under annonsen

En av tre restaurantgjester i Norge er misfornøyd med opplevelsen, men bare halvparten av dem sier ifra, ifølge en undersøkelse utført av Forbrukerrådet i Oslo.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Mange av oss bruker nok føttene når vi er misfornøyd, og velger en annen restaurant neste gang. Det er dumt, for hadde du sagt fra, kunne spiseplassen gjort opp for seg, sier regiondirektør Helga Skofteland i Forbrukerrådet i Oslo.

Ifølge undersøkelsen hjelper det nemlig å klage. Bare 15 prosent av dem som klagde, fikk ikke saken sin løst.

– Kommer du ingen vei med spisestedet, kan Forbrukerrådet mekle i saken. Unngå at det blir ord mot ord, vet at du for eksempel tar bilder av ribba som er rå eller svoren som ikke er stekt. Ta også vare på kvitteringen, råder Skofteland.