Tier lanserer leasing av elsparkesykler i Oslo

Det nye tilbudet lar folk lease sin egen elsparkesykkel i en lengre periode, på samme måte som man kan lease biler, verktøy eller elsykler. Les mer Lukk

Salget av private elsparkesykler er ventet å eksplodere som følge av de nye reguleringene av utleie på offentlig grunn i Oslo. Tier lanserer nå myTier, et helt nytt tilbud om leasing for privatpersoner og bedrifter i hovedstaden.

– Det er svært dyrt å kjøpe en privat elsparkesykkel med høy kvalitet og sikkerhet. I tillegg er det avgjørende viktige vedlikeholdet krevende for mange. Derfor lanserer vi dette tilbudet, så alle kan disponere sin egen private og trygge elsparkesykkel, sier norgessjef i Tier, Morten Askeland i en pressemelding.

Det nye tilbudet lar folk lease sin egen elsparkesykkel i en lengre periode, på samme måte som man kan lease biler, verktøy eller elsykler. Tilbudet er tilgjengelig i Oslo fra og med onsdag 15. september.

Flere krav til syklisten

– Vi tror det er stor interesse for dette. De som leaser en myTier må forholde seg til en rekke krav, som sikrer forsvarlig og vettig bruk. De må parkere trygt, oppbevare den riktig og ta seg av elsparkesykkelen sin, akkurat som med en leaset bil eller elsykkel. Samtidig tilbyr vi nødvendig vedlikehold, reparasjon og råd, sier Askeland.

– Dette er de samme elsparkesyklene brukerne til Tier er kjent med. De har lang levetid, alle nødvendige sikkerhetstiltak og de er solid bygd. Men dette er altså myTier, der man leaser i minst en måned og opp til ett år, sier Askeland.

Populært marked i sterk vekst

Elektronikkbransjen opplyste tidligere i august om rekordsalg av private elsparkesykler. Det ble ifølge stiftelsen solgt hele 205 000 elsparkesykler i første halvår av 2021. Dobbelt så mange som året før.

– De flere hundre tusen oslofolka som har hatt glede av utleietilbudet, sliter nå med å finne ledige sparkesykler. De må forholde seg til en jungel av apper. myTier er et alternativ til å kjøpe egen elsparkesykkel, sier Askeland.

Etter få år har utleie-elsparkesyklene, som når har blitt kraftig redusert i antall, blitt et svært populært transportalternativ for hundretusenvis av Oslofolk. Elsparkesyklene er miljøvennlig og allerede en integrert del av transporttilbudet i Oslo. Utleiesyklene har blitt brukt mer enn 100 000 ganger daglig. Derfor må salget av privateide sykler ventes å stige kraftig fremover.

– Å lease eller eie elsparkesykkel er ikke det samme som et godt regulert utleietilbud, som vi håper Oslo snart får igjen, sier Askeland.