If vil ha slutt på lokketilbud
Morten Thorsrud i If sier forsikringene blir rimeligere og mer forutsigbare med selskapets nye prismodell. Les mer Lukk
If har tapt kunder og mistet popularitet de to siste årene. Forsikringsselskapet ønsker å være mer åpne og ærlige om hvordan prisene i markedet settes, og nå har selskapet laget en plan for å vinne tilbake kundene, skriver Dagens Næringsliv (krever abonnement).
– I stedet for å gi store rabatter til noen, gir vi lik behandling til alle, sier Morten
Thorsrud, konserndirektør for privatkunder i If, til Dagens Næringsliv.
Med den nye prismodellen kan noen husholdninger spare flere tusen kroner i året, særlig på bilforsikring. Prisene på bilforsikring er i snitt redusert med inntil ti prosent, sammenlignet med den gamle prismodellen.
Prisene er nå like om man sjekker på internett, ved et lokalkontor eller ringer et kundesenter. I fremtiden skal pris- og rabattmodeller være like for alle kunder. De skal hovedsakelig endre seg med skadehyppighet og konsumprisvekst.
I tillegg vil If ha slutt på ettårige rabatter.
– Slike rabatter er svært vanlig for å lokke til seg nye kunder. Hvis man ikke tar ansvar for å sjekke prisene årlig, ender man raskt med å betale mer enn nødvendig, sier Thorsrud til Dagens Næringsliv.
Les også:
Mange aner ikke hva slags forsikring de har
Forsikringsselskap: Mange betaler for ting de ikke trenger