– Man skjønner ikke hvor dyre lånene blir

Forbrukerombud Gry Nergård. Foto: Berit Roald / Scanpix Les mer Lukk

Forbrukerområdet ber om strammere regler for markedsføring av forbrukslån.

Forbrukerombudet ber Barne- likestillings- og inkluderingsdepartementet strammen inn regelverket for markedsføring av forbrukslån.

Det melder NRK.

– Reklamene er ikke forståelige nok, sier forbrukerombud Gry Nergård til NRK.

Ifølge nye tall fra Nordea har en av ti unge forbrukslån.

Les også: Norges Bank varsler nullvekst

– Vi ønsker oss at aggressiviteten begrenses. Det bør presiseres i loven hva som er tydelig nok merking av den totale lånesummen, sier Forbrukerombudet.

Hun ønsker også at loven bør begrense muligheten for å sende direktereklame for kreditt, og at det heller ikke bør være mulig å lokke med rabatter og gratisytelser i denne typen markedsføring.

NRK har vært i kontakt med departementet, som ikke vil kommentere saken før de har fått henvendelsen fra Forbrukerombudet.

Forbrukerombudet tapte nylig en sak mot et kredittselskap i Markedsrådet, hvor de mente at det ikke var tydelig nok for forbrukerne hva et forbrukslån fra selskapet kostet totalt.