Tine-direktør og Tetra Pak-selger tiltalt for korrupsjon

Illustrasjonsfoto: Lise Åserud / NTB scanpix Les mer Lukk

Økokrim har tiltalt en tidligere innkjøpsdirektør i Tine og en storkundeansvarlig i Tetra Pak Norge for grov korrupsjon.

Ytelsene hadde en samlet verdi på minst 280.000 kroner. Ifølge tiltalene har lovbruddet skjedd i perioden 2011 til 2015 ved at den storkundeansvarlige ved en rekke tilfeller dekket kostnader til bevertning, arrangementer, hotellopphold og andre ytelser i Norge og i utlandet for den andre som nå er tiltalt i saken.

– Korrupsjon er alvorlig økonomisk kriminalitet, og ødeleggende for tilliten til forretningsmessige beslutninger, sier statsadvokat Helene Bærug Hansen i Økokrim.

Tetra Pak Norge er som følge av overtredelsen til storkundeansvarlig ilagt et forelegg på 3 millioner kroner.

– Påtalemyndigheten mener at den løpende overtredelsen ville blitt avdekket og stoppet dersom Tetra Pak Norge hadde hatt tilfredsstillende retningslinjer for representasjon, og ikke minst bedre kontroll med hva selskapet løpende refunderte av den ansattes representasjonsutgifter. Dette er vektlagt ved straffereaksjonen mot Tetra Pak Norge, sier statsadvokaten.

Tetra Pak har valgt å vedta forelegget som ble ilagt torsdag, men fastholder at selskapet ikke godtar straffskyld.

– Selv om vi er skuffet over Økokrims konklusjon i denne saken, erkjenner vi at våre kontrollrutiner i noen tilfeller ikke fungerte. Selskapet klarte ikke å fange opp at en av våre tidligere ansatte i Tetra Pak Norge brøt våre interne retningslinjer og urettmessig førte private utlegg som representasjonskostnader, opplyser Tetra Paks nordiske kommunikasjonssjef i en epost til Dagens Næringsliv.

Selgerens forsvarer, advokat Nadia Hall, kan ikke svare på om klienten erkjenner straffskyld. Forsvareren til innkjøpsdirektøren, advokat Ann Johnsen, kommenterer tiltalen blant annet slik:

– Han erkjenner straffskyld for flere av de forholdene som ligger til grunn for beløpet i tiltalen, men er av den oppfatning at Økokrim også har tatt med beløp som må anses som ordinær kundepleie i tilknytning til forretningsreiser, svarer Johnsen i en epost til avisen.