Uber for småjobber

Jarle Naustvik, Børge Vik Sandengen, Edvard Eikeland og markedssjef Nora Beck. Les mer Lukk

Rydde boden eller skifte dekk, markedet for småjobber er verdt milliarder.

– Vi slåss jo egentlig mot svart arbeid, sier Edvard Eikeland til Finansavisen.

32-åringen er siviløkonom fra NHH og jobbet en tid for KPMG i Brasil. I Sao Paulo var det vanlig å kjøpe hjelp til småjobber i hjemmet, og i en rolig periode på jobb, drodlet han litt med ideen om å starte noe slikt i Norge. Han spilte inn ideen til svogeren Jarle Naustvik. Naustvik kjente Børge Sandengen i design- og kommunikasjonsbyrået DayTwo, fordi de tidligere hadde jobbet sammen i reklamebyrået McCann.

– Jeg hadde ståltro på ideen og stilte kompetanse her på huset til rådighet, sier Sandengen.

Naustvik smiler fornøyd. Han har jobbet med innovasjoner, produktutvikling og markedsføring siden før millenniumskiftet.

– Vi fant aktører på denne arenaen i Norge, men det var stor ubalanse. De som utfører jobbene blir ofte presset på pris, og vi så tilfeller av sosial dumping og svart arbeid. Vi ønsket å lage en plattform for å få likeverd mellom partene, sier Naustvik, som legger til at selv om Luado ønsker å være ideelle, skal de også tjene penger på dette.

– Før lastet folk ned musikk ulovlig. Så kom Spotify og iTunes. Fordi valgene er enkle og riktige, ser vi at folk er villige til å betale for musikken. Det samme gjelder gjennomføring av småjobber, hevder Eikeland.

Les også:Stjal informasjon om 57 mill. Uber-kunder

Oppgaver fra to do-listen

Hvilke småjobber det er snakk om, avhenger av tidspunkt på året. Oppgavene er alt fra rengjøring, enkel snekring og montering, maling, bortkjøring av avfall og enkel flytte- og pakkehjelp til for eksempel rengjøring av bil, båt, dekkskift eller rydding og tømming av en bod.

– Det handler rett og slett om å få hjelp til å stryke oppgaver fra den to do-listen din som aldri blir tom, oppsummerer Sandengen.

Tjenesten ble lansert i mai i fjor, og siden da har Luado-fikserne gjennomført rundt 700 oppdrag i Oslo og Bærum. En gjennomsnittsjobb tar fire timer.

– Hvem er den typiske fikseren?

Gi en kort beskrivelse av jobben som skal gjøres. Velg en fikser, som har en time på seg til å bekrefte om han eller hun vil ha jobben. Betalingen gjøres når oppdraget er bekreftet av begge. Les mer Lukk

– Det kan være naboen din. Det er alt fra studenter til tidlige pensjonister som har en praktisk evne. Noen av fikserne er mellom jobber, andre er gründere som ønsker å spe på inntekten, forklarer Sandengen.

– Hva skiller Luado fra konkurrenter som småjobber på Finn og mitt anbud?

– Vår plattform har en realtidsløsning. Der det kan ta to dager å få svar fra Finn og andre, kan en fikser stille på døren din to timer etter at du har bestilt et oppdrag. I tillegg har vi fastpris for å ta grep mot sosial dumping, og vi gjør en manuell sjekk av de nesten 900 som har registrert seg som fiksere. Har de for eksempel lappen og egnet bil dersom de tar på seg oppdrag som bortkjøring av avfall? Vi utfører også reelle tester, sier Naustvik.

I tillegg har Luado en forsikringsordning gjennom If. Fikserne er ulykkesforsikret og ansvarsforsikret. De som bestiller oppdraget er tyveri- og herverksforsikret. Luado samarbeider også tett med skatteetaten om rapportering, slik at arbeidet som utføres er hvitt.

– En fikser kan ikke tjene mer enn 50.000 kroner på småjobber i løpet av en periode på tolv måneder. Da regnes det som næring og er merverdiavgiftspliktig. Vi tilrettelegger for rapportering til skattemyndighetene, både for fiksere og oppdragsgivere. På Luado slipper man å kunne regelverket fordi man blir varslet når det nærmer seg eller overstiger grenser som utløser skatt og arbeidsgiveransvar. Regelverket er komplisert, men vi gjør det vi kan for å unngå svart arbeid, sier Eikeland.

Les også:Volvo skal levere biler til Uber for 15 mrd.

Minimum 200 millioner

Forretningsmodellen til Luado, er at oppdragsgiver betaler 249 kroner per time. Av disse får fikseren en timelønn på 200 kroner, mens 49 kroner går til Luado. Det skal dekke alt fra administrasjon og markedsføring til forsikring.

I løpet av året er målet å utvide tjenesten utenfor Oslo og Bærum.

– Vi har en offensiv ekspansjonsplan. Markedet for denne typen tjenester er estimert til 7 milliarder kroner i Norge. Nå er det bare å knyte piggskoene, sier Sandengen.

Han forteller at Finn formidlet småjobber i 2015 for 50 millioner kroner og doblet året etter. I fjor formidlet de småjobber for rundt 200 millioner kroner.

– I løpet av fire år er målet vårt å formidle småjobber for minimum 200 millioner kroner. Vi skal også utenlands. Vi har analysert markedet i Sverige og Danmark og følger det internasjonale markedet tett. Det er rom for en aktør som oss også internasjonalt, slår Naustvik fast.

– Er dere avhengige av investorer for å få denne veksten?

– Vi trenger kapital for å vokse raskt, sier han som hadde ideen til Luado, mens den nyansatte markedssjefen velger å ordlegge seg mer tabloid:

– Det er klart vi er på investorjakt. Vi har ingen planer om å bremse. Her blir det full gass! lover Nora Beck.

Saken er først publisert i Finansavisen lørdag 20. januar