Rema hadde sviende salgsfall i februar

Illustrasjonsfoto: Torstein Bøe / NTB scanpix Les mer Lukk

Rema 1000 sliter i motbakke og opplevde et voldsomt salgsfall i februar. Med omsetningssvikten følger også tap av markedsandeler.

Ifølge tall fra analyseselskapet Nielsen som Aftenposten har fått tilgang til, hadde Rema 1000 en organisk omsetningsnedgang på 3,6 prosent i februar. Organisk vekst eller fall viser utviklingen mellom sammenlignbare butikker, der nye eller nedlagte butikker ikke er tatt med i regnestykket.

Ifølge Aftenposten har Rema 1000 aldri tidligere opplevd lignende tall. Markedsandelen har nå falt med 0,6 prosentpoeng til 23,5 prosent.

Les også: Rema 1000 rensker opp i antallet leverandører

Samtidig opplever lavpriskonkurrentene omsetningsvekst. Etter at Rema lanserte bestevennstrategien, som blant annet førte til at bryggeriet Mack mister hylleplass i mange av kjedens butikker, har Coops Extra-butikk som ligger vegg i vegg med en Rema-butikk ved siden av bryggeriet, hatt en vekst på 40 prosent for andre måned på rad.

Samtidig haler Kiwi innpå trønderne. Norgesgruppens lavpriskjede hadde i februar en omsetningsvekst på 0,9 prosent og en markedsandel på 21,3 prosent. Coop Extra har økt markedsandelen med 2,1 prosentpoeng så langt i år, til 12,3 prosent.

Les også: Reitan avviser Rema 1000-salg for 50 milliarder

Rema 1000 legger fram 2016-resultatet i Trondheim tirsdag. Forrige uke fastslo kommunikasjonsdirektør Mette Fossum overfor Aftenposten at "2016 var et bra år for Rema 1000", og at de aldri hadde solgt så mye varer som i fjoråret.