Produktplassering på TV har vokst seg stort

Etter at produktplassering ble lov på norsk TV i 2013, har markedet vokst til mellom 300 og 400 millioner kroner.

Mye av inntektene kommer fra spesialavtaler som har vokst fram rundt selve produktplasseringen, ifølge Dagens Næringsliv.

Farmen-produksjonen til TV 2 trekkes fram som et eksempel. Her bruker deltakerne klær fra klesmerket Ulvang, men i tillegg får Ulvang bruke Farmen-merkevaren i sosiale medier, kan putte «Som sett på Farmen»-plakater i butikken sin, og får sende sine egne forhandlere til Farmen-gården for å gjøre sin egen Farmen-produksjon.

Sjefene i TVNorge og TV 2 anslår klassisk produktplassering gir mellom 50 og 75 millioner kroner i året.

Men tar man også med de ulike reklamesamarbeidene som springer ut fra produktplasseringen, estimeres det til å gi mellom 300 og 400 millioner kroner.

Det tilsvarer omtrent ti prosent av det totale reklamemarkedet for TV i Norge, som i fjor var på 3,85 milliarder kroner, det svenske Institutet för Reklam- och Mediestatistik, som også har tilstedeværelse i Norge.