Rapport skroter ikke NRKs lisensmodell
Kulturminister Thorhild Widvey sammen med kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen og NRKs styreleder Birger Magnus. Foto: Anette Karlsen (NTB scanpix) Les mer Lukk
NRK-lisensen:
- Kringkastingsavgiften er en lovpålagt offentlig avgift som fastsettes av Stortinget hvert år. Plikten til å betale kringkastingsavgift er uavhengig av hvilken fjernsynsmottaker du har, og hvilke kanaler du velger å se på.
- Med fjernsynsmottaker menes alle tekniske innretninger som kan ta imot fjernsynssignaler og videreformidle dem direkte.
- Avgiften deles i to terminer med forfall 31. januar og 31. juli. Etter forfall påløper tilleggsavgift på 15 prosent.
- Stortinget har bestemt at kringkastingsavgiften skal tilfalle NRK, som har fått i oppdrag fra Stortinget å være en reklamefri allmennkringkaster.
- Kringkastingsavgiften for 2014 er fastsatt til kroner 2.729,16, inkludert åtte prosent merverdiavgift.
- Ifølge NRK var driftskostnadene for NRK Lisensavdelinga i 2013 på 101 millioner kroner. I tillegg påløp det 46 millioner kroner i kostnader forbundet med Statens innkrevingssentrals inndrivelse av fordringer på vegne av NRK. Lisensinntektene til NRK utgjorde 5,18 milliarder kroner.
- Kringkastingsavgiften ble innført i 1924 og var opprinnelig en lytteravgift på radioapparater. Fra 1957 ble det også avgift på fjernsynsmottaker. Lytteravgiften for radio ble avskaffet i 1976.
(Kilde: NRK, Kulturdepartementet)
Rapporten fra analyseselskapet Menon Business Economics ble lagt frem onsdag. Den er en del av forarbeidet til den varslede stortingsmeldingen om NRK.
– I regjeringen baserer vi vår politikk på kunnskap. Analysen vil inngå i vår vurdering av NRKs fremtidige finansiering, sier kulturminister Thorhild Widvey (H).
– Den inneholder ingen konklusjoner, og det har vi heller ikke bedt om, sier kulturministeren til NTB.
Utover dette ønsker hun ikke å kommentere innholdet i rapporten, siden hun formelt først mottar den torsdag. Regjeringen har som mål å legge frem meldingen om NRK for Stortinget før sommeren, opplyser Widvey.
Bakgrunn: Vurderer alternativer til dyr NRK-lisens
Alternativer til lisens
Analysen har vurdert fire finansieringsmåter for NRK: Lisens – slik den er med dagens kringkastingsavgift, husholdningsavgift, skattefinansiering basert på økt inntektsskatt og øremerket skattefinansiering basert på en såkalt koppskatt, altså en flat skatt for alle.
– Selv om lisensmodellens egen legitimitet kanskje kan sies å bli noe redusert i tiden fremover, gir imidlertid denne modellen den høyeste legitimitet for NRK. Dette skyldes dens evne til i større grad å koble betaling mot konsum enn de andre modellene, et forhold som fremheves i litteratur om allmennkringkasting, heter det i rapporten.
Flere modeller har fortrinn
Likevel inneholder rapporten ingen klar konklusjon om at NRK fortsatt bør lisensfinansieres, selv om modellen etter analyseselskapets syn har sine fortrinn.
– De fleste av disse finner man imidlertid også i husholdningsavgiften og til dels i den øremerkede koppskattmodellen, som begge representerer en form for måleffektivt kompromiss mellom de to interessentgruppene publikum/innbyggerne og staten, skriver Menon Business Economics.
Les også: Høyre varsler kutt i TV-lisensen
Innkreving kostet 146 millioner
NRKs lisensinntekter utgjorde i 2013 nærmere 5,2 milliarder kroner. Driften av lisensavdelingen kostet 101 millioner kroner, mens Statens innkrevingssentral i tillegg hadde kostnader på 46 millioner kroner knyttet til inndriving av fordringer på vegne av NRK.
I analysen trekkes det frem at utgiftene knyttet til innkreving av NRK-lisens er blant de laveste blant allmennkringkastere i Europa, men samtidig er konklusjonen at finansiering via skatteseddelen har de laveste administrative kostnadene.