Bondens marked godt mottatt av byfolk

Anne Lise Haukadal fra Luster (til venstre) og Turid Alice Skjervheim fra Ytre Ålvik tar turen til Bergen to dager i måneden for å selge egne produkter på Bondens marked. Vi setter stor pris på kontakt med kundene og med hyggelige kolleger, sier de to. Foto: Scanpix  Les mer Lukk

Det er fint å kunne møte kunder og fortelle dem hvordan maten er laget, mener Anne Lise Haukadal og Turid Alice Skjervheim.

To dager i måneden tar de to turen fra henholdsvis Luster i Sogn og Fjordane og Øystese i Hardanger for å selge egenproduserte jordbruksvarer på Bondens marked i Bergen.

Leif Monsen og Jofrid Indrehus kjøper lefse hos Sigrun Løkken fra Øystese. Løkken er en av 20 – 30 lokale produsenter som selger varer på Bondens Marked i Bergen. Foto: Scanpix

– Vi treffer mange hyggelige kunder og gode kolleger. Vi setter pris på å snakke med kundene og få mulighet til å fortelle dem hvorfor varer laget av de beste råvarer på gårdene må koste litt mer enn billigvarer i butikken.

Lokalt produkt

To dager hver måned slår 20–30 produsenter fra Hordaland og Sogn og Fjordane opp teltene sine sentralt i Bergen og tilbyr et variert utvalg gårdsprodukter – lefse, smør, ost, kjøttvarer, fisk i mange varianter, kaker, honning, syltetøy osv.

Kravet for å delta på Bondens marked er at varene skal være produsert lokalt hos selgeren. Bondens marked er på samme måte etablert i 23 byer rundt om i landet.

– Vi merker at interessen og salget øker fra år til år, sier Aud Slettehaug fra Håjen gård i Naustdal. Hun er markedsansvarlig for Bondens marked i Førde, men deltar også i Bergen. Hun er godt fornøyd med at omsetningen øker og at byfolk tar godt imot markedet.

– Vi ser at mange av de samme kundene kommer igjen. Og bergensere lar seg ikke skremme selv om det regner, sier hun.

Bryggemarked

Alf Helge Søyland er markedsleder for Bondens marked i Bergen. Markedet holdt tidligere til like ved Fisketorget, men er nå flyttet til Bryggen. Søyland er litt spent på hvordan det vil slå ut.

– På vinterstid er det litt mindre folk her, men nå kommer snart cruisebåtene, og passasjerene som går i land kommer først til oss, sier han.

Søyland selger honning, og han er fornøyd med at omsetningen øker år for år.

– Omsetningen på markedet varierer med årstiden og hvor mange produsenter som deltar. Været har også betydning. Om vinteren er det færre produsenter og mindre omsetning, men vi er opptatt av å være her hver måned slik at folk blir vant til å kunne gå hit og handle, sier han.

Doblet omsetning

Bondens marked i Oslo og Bergen har størst omsetning og flest produsenter blant de 23 stedene der denne markedsplassen er etablert.

En spørreundersøkelse fra Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning (NILF) bekrefter at omsetningen er økende. Produsenter som har deltatt siden oppstarten i 2003, har mer enn doblet den årlige omsetningen, fra knapt 50.000 kroner til 108.600 kroner, viser tallene.

Gjennomsnittlig omsetning per markedsdag for produsentene har økt fra 6.400 kroner i 2003 til 8.050 kroner i 2006. De som selger kjøttvarer, fisk og sjømat hadde størst daglig omsetning, mens blant annet husflid, urter, honning, egg, frukt og grønt solgte svakest.

Produsentene som deltok i NILF-undersøkelsen mener at kontakten med forbrukerne er nyttig, og at denne markedskanalen bidrar til økonomisk utvikling i bygdene.

Undersøkelsen konkluderer med at Bondens marked går en lys framtid i møte. (©NTB)