Frykter billigsalg av norske F-16 jagerfly

Your browser doesn't support HTML5 video.

Det norske forsvaret frykter billigsalg av F-16 kampfly Les mer Lukk

F-35 overtar som kampfly og en rekke land vil derfor selge gamle F-16 jagerfly. Det norske forsvaret har nå hastverk med å kvitte seg med sine fly før markedet oversvømmes.

De neste årene kan hundre- om ikke tusenvis av utrangerte kampfly komme ut på det internasjonale våpenmarkedet. Årsaken er at en rekke land skal bytte ut sine gamle F-16 med nye F-35 jagerfly, og over et begrenset tidsrom.

Det norske Forsvaret ønsker å være raske for å sikre seg de mest lukrative avtalene med et begrenset antall kjøpere. Dette markedet har naturlig nok store begrensninger, og ethvert salg vil være avhengig av godkjennelse fra USA som produsentland.

«Det er nødvendig å gjennomføre avhending på så tidlig tidspunkt som mulig», heter det i oppdraget som Forsvarsdepartementet (FD) ga til Forsvaret og Forsvarsmateriell (FMA) 17. september.

– Flere interessenter

Markedsundersøkelsene er allerede i gang, selv om det fortsatt er knyttet usikkerhet til hvor mange kampfly Norge faktisk kan tilby. Hovedutfordringen er teknisk standard på deler av F-16 flåten som er anskaffet siden 1980-tallet.

«Vi er i kontakt med flere interessenter», opplyser likevel FMA til ABC Nyheter.

Siden produksjonen av F-16 startet i 1976 har det blitt lagd nesten 4000 maskiner, og flyet er eksportert til 25 land. I dag er de aller fleste av disse fortsatt i bruk.

De fleste – over 2000 – brukes naturlig nok av USAs militære styrker. I seks land

Soldater ser på fire F-16 som flyr over Akershus festning under markeringen av frigjøringsdagen og nasjonal veterandag 8. mai i år. Les mer Lukk

med F-16 som også skal kjøpe det nye kampflyet F-35 fra USA (syv hvis Tyrkia får komme tilbake i programmet), finnes det rundt 1000 maskiner i ulik teknisk standard.

Ikke alle F-16 vil komme på markedet samtidig. USA skal for eksempel beholde minst 300 til 2048.

Men samtidig er det også knyttet store kostnader til å holde eldre modeller ved like. Luftforsvaret har tidligere opplyst at det koster Forsvaret ca én milliard kroner i året å vedlikeholde F-16-flåten. En annen faktor som vil presse frem en utskiftning for mindre nasjoner, er vanskelighetene ved å operere med flere flytyper over tid.

Vil ta flere år

I 2011 brukte Norge F-16 under bombingen av Libya, noe som er den mest omtalte bruken av de norske maskinene. Da slapp de tilsammen 588 bomber over det nord-afrikanske landet. I dag har Norge 28 maskiner som er tenkt brukt ut 2021. De ønsker man å selge samlet og fortrinnsvis til én nasjon.

Øvrige fly vil innebære ekstra kostnader for Norge etter som de må repareres og kompletteres. Det skal man være villig til å gjøre hvis det kan gi en positiv inntektsstrøm.

«Erfaringer fra dialog med potensielle kunder tilser at det er markedsmessig ønskelig å kunne tilby maskiner med 1200+ timer levetid», skriver FD som ber Forsvarsmateriell selge «F-16 systemet på en slik måte at størst økonomisk utbytte oppnås».

I brevet stilles det ingen eksplisitte krav til en eventuell stat som vil kjøpe, annet enn at salget «skal skje innenfor gjeldene regelverk på området, og ellers i tråd med føringer fra FD».

«Hvor mange fly som vil være aktuelle for salg, vil være avhengige av flyenes tekniske tilstand når de tas ut av Forsvarets drift. Det er er derfor for tidlig å si noe om antall, med unntak av de 28 flyene som skal flyes ut 2021», opplyser FMA.

Etaten sier det er for tidlig å si noe om pris, og at man regner med å bruke «flere år fremover» på arbeidet.