Flygeren får skylden for flystyrt i Colombia

Your browser doesn't support HTML5 video.

Flygeren får skylden for flystyrt i Colombia
Flyet som styrtet i Colombia med 77 mennesker om bord, gikk tomt for drivstoff. Flygeren skulle etter planen ha etterfylt under en mellomlanding, men gjorde det ikke.

Flystyrten i Colombia:  

* Et fly av typen British Aerospace 146, operert av Lamia Air Regional, styrtet sent mandag kveld utenfor Medellin i Colombia.

* 71 av de 77 om bord omkom i styrten, blant dem sju besetningsmedlemmer, 21 brasilianske journalister og 19 av spillerne på det brasilianske fotballaget Chapecoense.

* Flyet kom fra Chapeco i Brasil og hadde mellomlandet i Santa Cruz i Bolivia på vei til Medellin der Chapecoense skulle spille finale i Copa Sudamericana.

* Kort tid før styrten meldte flygeren fra om akutt drivstoffmangel og svikt i det elektriske anlegget.

* Foreløpige undersøkelser av vraket viser at flyets drivstofftanker var tomme da det traff bakken.

* Ifølge direktøren i Lamia Air Regional skulle flyet ha mellomlandet for å etterfylle ved en flyplass helt nord i Bolivia, som viste se å være stengt.

* Flygeren kunne ha mellomlandet og etterfylt i Colombias hovedstad Bogota, men gjorde ikke dette.

Rett før flyet med 77 mennesker om bord styrtet i en fjellside nær Medellin i Colombia, meldte flygeren om bord i charterflyet fra Lamia Air Regional fra om drivstoffmangel og svikt i det elektriske anlegget.

– Flight CP-2933 har total elektrisk svikt og er uten drivstoff, lød den desperate meldingen i opptaket, som den colombianske avisen El Tiempo har fått tilgang til.

Les også:Flygeren varslet om drivstoffmangel før styrten i Colombia

Tomme tanker

Den colombianske flyhavarikommisjonen har gjennomført en foreløpig undersøkelse av vrakrestene og konkluderer også med at flyet ikke hadde drivstoff på tankene da det styrtet.

– Etter å ha undersøkt restene av flyet på ulykkesstedet kan vi fastslå at det ikke var drivstoff i flyet da det traff bakken. Vi har nå innledet etterforskning for å fastslå årsaken til dette, lyder den foreløpige konklusjonen til Seguridad Aérea de la Aeronáutica.

Les også:71 omkom i flystyrt i Colombia

Skulle etterfylt

Ifølge sjefen for flyselskapet Lamia, Gustavo Vargas, skulle flyet etter planen ha mellomlandet for å etterfylle på en flyplass nord i Bolivia.

Denne flyplassen var imidlertid stengt, men flygeren hadde mulighet til å etterfylle i Colombias hovedstad Bogota før han fortsatte til Medellin, sa Vargas til boliviansk TV onsdag kveld.

Hvorfor flygeren valgte å ikke gjøre dette, er uklart.

Reserve

I henhold til internasjonale regler er det flygerens ansvar å påse at flyet til enhver tid har en drivstoffreserve som tilsvarer minst 30 til 45 minutters flytid.

Flygerne kalkulerer også løpende drivstoffbruken underveis, og de trenger derfor sjelden å bruke av denne reserven.

Flyet som styrtet i Colombia har en rekkevidde på 2.965 kilometer med fulle tanker, noe som er rett under distansen mellom Medellin og flyplassen i Santa Cruz i Bolivia der det tok av med fulle tanker.

Måtte sirkle

Flyet hadde vært i lufta i 4 timer og 20 minutter da det nærmet seg Medellin, der flygelederne ba det om å sirkle fordi et annet fly hadde meldt om en mulig drivstofflekkasje og fikk lande først.

Radaren viser hvordan Flight CP-2933 etterkom henstillingen og sirklet, før flygeren ifølge opptakene fortvilet meldte fra om akutt drivstoffmangel og elektrisk svikt.

71 av de 77 som var om bord omkom i flystyrten, blant dem flygeren og seks andre besetningsmedlemmer, 21 brasilianske journalister og 19 av spillerne på det brasilianske fotballaget Chapecoense.

Les også:Dårlig flysikkerhet i Colombia