Store annonsører dropper reklame i OL-sendinger

SEERSTORM: TV 2 har fått kraftig kritikk blant annet for å ha sendt reklame da det ble klart at Ståle Sandbech tok sølvmedalje i slopestyle. Nå ber flere store annonsører om at deres reklamefilmer ikke vises i reklamepauser under øvelsene. (Foto: Lise Åserud / NTB scanpix) Les mer Lukk

Telenor, Statoil og Toyota har gitt beskjed om at de ikke vil ha reklamefilmer i pausene som avbryter øvelsene i OL. Det skjer etter helgens massive seerreaksjoner mot TV 2.

De tre storannonsørene bekreftet mandag at de ikke vil at deres reklamefilmer ikke skal vises i de såkalte «gullpausene», skriver Dagens Næringsliv.

– Det siste vi ønsker, er at noen skal bli støtt med utidige reklameavbrudd, sier informasjonsdirektør Anders Krokan i Telenor.

Det er høyst uvanlig at annonsører trekker seg fra reklamepauser som opptil 80 prosent av TV-seerne får med seg, skriver avisa.

– Det er ingen sunn fornuft u dette ut ifra hvordan man normalt ville ønske å bli plasser i reklamespotene, sier mediedirektør Jarle Thalberg i Carat Norge.

Kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy i TV 2 avdramatiserer situasjonen og sier frafallet av de store annonsørene ikke får økonomiske konsekvenser for kanalen.

– Det er nok av andre annonsører, for å si det sånn. Det har vært en voldsom pågang både fra annonsører og mediebyråer før OL. Vi hadde også tatt høyde for at det ville bli noe støy, sier Indrøy.