Virke spår rekordmange pakker under juletreet i år

Årets jul kan bli historisk, med en julehandel som slår alle rekorder, spår Virke. Les mer Lukk

Landets julenisser går trolig travle tider i møte. Årets julehandel vil slå alle rekorder, tror Virke.

Årets julehandelsprognose, som er utført av Kvarud Analyse på oppdrag for Virke, anslår at nordmenn kommer til å handle for 57 milliarder kroner i november og 63 milliarder i desember. Det tilsvarer en økning på 10,5 prosent fra i fjor.

I snitt vil hver og en bruke 11.760 kroner på julehandelen i år, over 1.100 kroner mer enn i fjor.

– Dette er annerledesåret, og julehandelen er intet unntak, slår direktør Harald Jachwitz Andersen i Virke handel fast.

Pandemi og stengte grenser

For det er coronapandemien og stengte grenser som trolig vil føre til at kortleserne går varme i norsk butikker. På grunn av pandemien vil nordmenn bruke om lag 20 milliarder kroner mindre på reiser, opplevelser og andre tjenester i november og desember enn på samme tid i fjor. Dette er penger som i år i stor grad vil bli brukt på varer, tror analytikerne.

I tillegg fører stengte grenser til at om lag 3 milliarder kroner som normalt brukes på mat og drikke over grensa, vil bli lagt igjen i Norge.

Omsetningen i november og desember utgjør en stor andel av årsomsetningen i detaljhandelen. Vinnerne i årets julehandel vil i stor grad være de samme som har gjort det bra tidligere i år også, som mat og drikke, elektronikk, lavprisbutikker med bredt vareutvalg og netthandel.

– En god julehandel er derfor viktig for norsk økonomi, og i år kan det redde mange av virksomhetene som sliter, mener Virke.

Næringsminister Iselin Nybø (V) oppfordret torsdag folk til å starte julehandelen tidlig og slik unngå for store ansamlinger i butikkene.

– Vi har fått en global pandemi til jul, og da gjelder det å ta forholdsregler, sa Nybø til NTB.

Noen vil slite

Men ikke alle kjøpmenn kan gni seg i hendene.

– Det er store forskjeller på tvers av bransjer og geografi, og en del virksomheter sliter tungt nå som smitteverntiltakene er strammet inn, påpeker Andersen.

Blant annet kan sentrumshandelen i de største byene, hvor bransjer som klær, sko og mote utgjør en stor del av bildet, få det tøft fordi så mange sitter på hjemmekontor.

– De som lever av det vi putter i kroppen og i hjemmene våre, gjør det godt, mens de som lever av det vi putter på kroppen, sliter. Klær, sko og mote har vært hardest rammet av coronakrisen til nå og hadde virkelig trengt tidenes julehandel, sier Andersen.

Samtidig preges landet i stor grad av en rekke skjerpede coronatiltak, og nordmenn er bedt om å holde seg mest mulig hjemme for å unngå økt smitte i samfunnet.

Black Week

Virke spår også at trenden med å flytte deler av julehandelen, unntatt julemat, fra desember til november vil fortsette i år. I fjor utgjorde novemberhandelen 47,2 prosent av detaljhandelen i årets to siste måneder. I år er det antatt at andelen vil øke til 47,6 prosent.

Det er særlig salgsdagen Black Friday som trekker opp. De siste årene har Black Friday blitt utvidet til Black Week, en trend som ifølge Virke vil forsterkes i år.

Mens omsetningen i fysiske butikker og netthandelsbutikker anslås å bli på 3,3 milliarder kroner på Black Friday, et fall på 10 prosent fra i fjor, spår Virke at omsetningen under hele Black Week vil bli på 15,5 milliarder kroner, en økning på 1,5 milliarder kroner.