Søppelkrise i Oslo:
Anbudsvinner Veireno med halvt års beredskapsperiode
DAGLIGDAGS: Oslo kommunes anbudskonkurranse for søppeltømming innebærer slike tilstander. Les mer Lukk
Innbyggerne i Oslo må finne seg i søppelkaos når kommunen bytter operatør etter anbudskonkurranser, og nå fortviler mange over at søppeltømmingen ennå ikke har kommet i gjenge etter at selskapet Veireno overtok 3. oktober.
Eier og daglig leder Jonny Enger understreker at det ikke er snakk om at søpla flyter i hovedstaden, bare at det er «uregelmessigheter» enkelte dager.
Nå viser det seg at Enger selv har tatt høyde for at innkjøringen kunne bli vanskelig og langvarig, ved å ha planlagt en «beredskapsperiode» på et halvt år.
– I et intervju 11. oktober sa du at dere hadde fått kontraktfestet en beredskapsperiode på seks måneder etter at dere overtok søppelinnhentingen i Oslo. ABC Nyheter kan ikke finne det i kontrakten?
– Hvis jeg har sagt at det står i kontrakten, er det feil. Men åpningstiden er forlenget med to timer i vår interne beredskapsperiode på seks måneder, sier Enger til ABC Nyheter.
Les også: Søpla kan flyte halvannen måned til i hovedstaden
Selskapet har også fått reaksjoner fra Arbeidstilsynet for brudd på arbeidstidsbestemmelsene.
– Er det forlenget arbeidstid i beredeskapsperioden som fører til bruddene på arbeidsmiljølovens bestemmelser?
– Brudd på arbeidstidsbestemmelsene har ikke noe med det å gjøre. Sjåførene kjører fra klokka 6 til 14, og fra 14 til 22. Men det kan bli noe mer overtid.
– Det står i enkelte artikler at arbeidet hos oss går utover fysisk helse. Men de første ukene har gutta brukt mye tid på å sortere sine nøkleknipper i timesvis. Det er en nødvendig jobb, men ikke så tung, sier Veireno-sjefen.
– Avisoppslag viser at også våre konkurrenter får reaksjoner fra Arbeidstilsynet. Det er dessverre sånn i en oppstart at det blir brukt for mange timer, sier Enger.
Les også: Oppvask etter søppelproblemet i Oslo