Milliontap for Discovery som følge av kanalstriden
I kveld med YLVIS leide Youngstorget i Oslo tirsdag kveld og for å vise programmet «nødhjelp til Canal Digital-ofrene» som er rammet av konflikten med Telenor og Canal Digital. Bård Ylvisåker på storskjermen. Terje Bendiksby / NTB scanpix Les mer Lukk
Store aktører som Tine og Orkla sier til Dagens Næringsliv at de vil vurdere alternative løsninger for å nå ut med markedsføringen sin.
– Vi synes dette er uheldig og vanskelig. Innenfor medie- og reklamekjøp, så er TVNorge en betydelig aktør, sier direktør Arve Heltne i Orkla.
I over én uke har Canal Digitals kunder vært uten Discoverys 13 kanaler, deriblant TV Norge, Eurosport og Max som følge av uenighetene om ny avtale.
Les også: Dette kan du kreve når du mister TV-kanaler
Dermed synker seertallene og reklameinntektene. Forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i mediebyrået GroupM har tidligere anslått at tapet for de TV-kanalene er på om lag 2 millioner daglig så lenge konflikten pågår. Dermed har det totale tapet passert 14 millioner kroner.
– Det er direkte tap – og langsiktige tap. Nå begynner de langsiktige tapene å slå mer inn. Seerne går til andre kanaler og velger å se andre programmer, sier Thalberg til avisen.
Les også: Ingen fremgang i kanalstriden