TV-krigen gir vekst for konkurrerende tjenester

I kveld med YLVIS leide Youngstorget i Oslo tirsdag kveld og viste programmet som «nødhjelp til Canal Digital-ofrene», som er rammet av konflikten med Telenor og Canal Digital. Bård Ylvisåker på storskjermen.
I kveld med YLVIS leide Youngstorget i Oslo tirsdag kveld og viste programmet som «nødhjelp til Canal Digital-ofrene», som er rammet av konflikten med Telenor og Canal Digital. Bård Ylvisåker på storskjermen. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Striden mellom Canal Digital og Discovery har ført til kraftig vekst for Riks-TV og for Discoverys strømmetjeneste DPlay.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Natt til mandag gikk Discoverys kanaler i svart hos Canal Digital-kunder, etter at de to selskapene ikke ble enige om en ny avtale.

Nå opplever konkurrerende tjenester en strøm av kunder som ønsker å se Discovery-kanaler som Max, TVNorge og Eurosport, skriver VG.

Mange har nå kjøpt abonnement hos Discoverys strømmetjeneste DPlay for å kunne se blant annet «Ylvis» og «4-stjerners middag».

– Vi har fått 20– 30 prosent nye brukere i løpet av to døgn. Det er langt over forventning, sier Bernhard Steen, direktør for multimedia og teknologi i Discovery Norge. Han kan imidlertid ikke gi konkrete tall på hvor mange dette er.

Les også: Dette kan du kreve når du mister TV-kanaler

Canal Digitals konkurrent, Riks-TV, opplever også stor pågang fra nye kunder.

– Mandag tidoblet rikspakke-salget seg i forhold til en vanlig dag. Det har vært nesten like stor pågang tirsdag, men vi hadde bedre kontroll over situasjonen, sier Jens-Petter Gjelseth, informasjonssjef i Riks-TV til VG.

Samtidig melder forbrukerombudet om en rekke henvendelser fra folk som ønsker å skifte leverandør.

Les også:

Discovery: – Telenor har ikke beveget seg

Én million TV-abonnenter mister 13 kanaler

Ylvis med hjelp til «Canal Digital-ofrene»

Ingen enighet i kanalstriden