Sanner: – Offentlig sektor ikke bare en utgift

Sanner: – Offentlig sektor ikke bare en utgift Les mer Lukk

En god offentlig sektor er et konkurransefortrinn. Når offentlig sektor virker, virker samfunnet rundt.

Dette – og mye annet oppbyggelig om offentlig sektor – var budskapet fra kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner (H) da han tirsdag deltok på arbeidsgiverforeningen Spekters 20-årskonferanse.

Sanner hoppet inn på kort varsel for statsminister Erna Solberg som tirsdag satte seg på flyet til Sør-Afrika og minneseremonien for Nelson Mandela. Men temaet var så visst på Sanners banehalvdel: verdiskaping, velferd, prioritering og endring.

Statlige og kommunale tjenester er ikke bare en utgiftspost på statsbudsjettet, slo Sanner fast. Hans overordnede postulat var at modernisering av Norge øker verdiskapningen, og dermed velferden. En god offentlig sektor skal gjøres enda bedre.

Les også: Sanner: – Det skal ikke tegnes noe kart i Oslo

Ikke svartmale

– Utgangspunktet for regjeringens reformarbeid er veldig godt, og vi skal ikke svartmale. Men det er forbedringspunkter. Utfordringene endrer seg, og da må også offentlig sektor endre seg, sa moderniseringsministeren.

Han viste til de tre F-er: fornye, forenkle og forbedre offentlig sektor, til beste for innbyggerne. Han vil dyrke sammenhengene mellom stat og kommune, legge til rette for bedre samhandling, skape grunnlag for en kommunereform, gjøre Norge enklere – og ikke minst – sikre gjennomføring og resultater.

– For å sikre oss en resultatorientert offentlig sektor, er vi i gang med et arbeid for godt lederskap i forvaltningen. Kritikken, blant annet fra Gjørv-kommisjonen, har vært mangel på gjennomføringskraft. Dette tar vi tak i. Vi skal stille krav til lederne, men de skal også få handlingsrom og frihet til å løse oppgavene, sa Sanner.

Les også: Oljefondet blir ikke delt opp

Smartere og bedre

Sanner viste til en beskrivelse av de nordiske velferdsstatene i tidsskriftet The Economist. Her deles det ikke ut ros i utrengsmål. Men i februar het det altså om de nordiske landene at «de er ikke populære fordi de er store, men fordi de virker».

– Vi har et høyt kostnadsnivå, derfor må vi jobbe smartere og mer produktivt. Men hovedbildet er at vi er et godt land med sterke personressurser, også i forvaltningen, sa Sanner.

Han trakk spesielt frem digitalisering av tjenester som en prioritert oppgave, som vil hjelpe så vel innbyggere og saksbehandlere.

Les også: Sanner fjerner rødgrønt kjøpesenterforbud

– Hver arbeidsdag kjøres rundt 5.000 tinglysingspapirer til Kartverket på Hønefoss og avdelingskontoret i Ullensvang. Hvert år sender Husbanken 500.000 brev om beståtte. Kommunene bruker 50.000 timer for å punche data for den samme ordningen. Digitalisering betyr avbyråkratisering og forenkling i praksis, sa moderniseringsministeren.