214 tunneler får ikke nødnett
Over halvparten av tunnelene på Vestlandet får ikke nødnett. Foto: NTB Scanpix Les mer Lukk
Kravene til lengde og trafikk gjennom tunnelene ble satt av Direktoratet for nødkommunikasjon (DNK) i 2004, skriver Nationen.
Der heter det at tunnelene må være lengre enn 500 meter og at minst 5.000 kjøretøy må passere gjennom dem i døgnet.
Kravet til trafikktetthet ble senere senket til 4.000 kjøretøy per døgn.
– Kravet om årsdøgntrafikk blir brukt i mange sammenhenger, og kan være et godt krav. Om det er det riktige i alle tilfeller, er vanskelig å si, sier sjefingeniør i Statens vegvesen, Arild Petter Søvik.
Les også: Stortinget ble ikke advart om nødnett-forsinkelse
Flest på Vestlandet
Nye riksveitunneler over 500 meter som bygges i dag får nødnett uansett trafikkmengde.
Likevel oppfyller ikke 214 tunneler kravene til å få installert nødnett, ifølge en oversikt Statens vegvesen har gjort.
Av disse er 43 tunneler mellom 500 og 1.000 meter.
To tredeler av tunnelene ligger på Vestlandet, og fylkesordfører Tom-Christer Nilsen (H) i Hordaland er kritisk til kravene – særlig at trafikkmengden har mer å si enn tunnellengden.
– Det er ikke akseptabelt at forskjellene er så store. Det kan vi rett og slett ikke leve med, sier Nilsen til avisen.
Les også: Slik blir det nye nødnettet
Samarbeid
Statens vegvesen samarbeider nå med Direktoratet for nødkommunikasjon med å få på plass nødnettdekningen i tunneler.
– Vi har et godt samarbeid med Statens vegvesen om å etablere nødnettdekning i tunnel, sier direktør i DNK, Tor Helge Lyngstøl til Nationen.
Han forklarer at DNK sitter med fagansvaret for nødnettet, mens veivesenet utfører selve utbyggingene.