Ny Rolls-Royce Arcadia – med helt avsindig prislapp
Dashbordet til Rolls-Royce Arcadia Droptail er blitt til ved hjelp av teknikker fra Formel 1. Først skapte man de intrikate formene i karbonfiber, før trefinéren ble lagt oppå. Les mer Lukk
267.824.000 kroner er prisen på den tredje varianten av skreddersømprogrammet Coachbuild Droptail, før avgifter er medregnet.
I hvert fall om vi skal tro prisen på 20 milloner pund, som benyttes av Goodwood Road & Racing, nettstedet til arrangøren av Festival of Speed og Goodwood Revival.
Rolls-Royce selv røper ikke prisen på prosjektet.
8000 arbeidstimer på tre
Kabrioleten er oppkalt etter Arkadia, som ifølge Store norske leksikon er navnet på et fjellendt landskap i Hellas, med fruktbare høysletter i øst.
Ifølge Rolls-Royce var det i gresk mytologi synonymt med å være «himmelen på jord».
Kunden som bestilte bilen ble presentert de første tegningene i 2019, der fasongen på karosseriet er inspirert av jibben på seilbåter. Muligens i sær fasongen i bakkant av kupeen.
Utstrakt bruk av treverk preger Arcadia Droptail. Tresorten Santos er brukt, og på akterdekket er treverket med åpne porer lagt i 55-graders vinkel for å lage et nydelig mønster.
Totalt ble det brukt 233 trestykker i kabrioleten, derav 76 biter på akterdekket. Behandling av treverket besto først av å teste 18 prøvestykker, som ble lakket og tørket i en prosess som tok 1000 arbeidstimer, før håndverkerne var fornøyde med resultatet.
Totalt gikk det med over 8000 arbeidstimer på å forme, behandle og etterbehandle treverket.
Håndverkerne måtte bruke lupe med opptil 100 ganger forstørrelse, for å fullføre de intrikate detaljene på klokken. Les mer Lukk
Fem måneder å bygge urverk
Innsatt i dashbordet er det en klokke med et geometrisk mønster i råmetall med 119 fasetter, der hver av de 12 timemarkørene er kun 0,1 millimeter tykke.
Dette skal være den mest kompliserte klokken på en Rolls-Royce noensinne, og det tok fem måneder å bygge urverket.
Denne artikkelen er tidligere publisert i Finansavisen Motor.