Norge følger EU - skjerper kravene til verkstedene

Regjeringen skjerper nå kravene til norske verksted. (Illustrasjonsfoto fra BMW) Les mer Lukk

Regjeringen vil nå skjerpe kravene til norske verksted, med EUs regler som mal.

‒ Vi foreslår nå endringer som skal bedre kontrollen på bilverkstedene og kvaliteten på EU-kontrollen, kommenterer samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til bil24.

Vanskeligere å jukse

Regelverket for kontroll av fartsskrivere slik det eksisterer idag, gjør det mulig for sjåfører i veitransporten å jukse med hvor lenge kjøretøyet har kjørt og hvor mye hvile føreren har hatt.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp)

Det skal bli vanskeligere å jukse med fartsskriveren etter at de nye EU-reglene blir innført, og det vil gjøre konkurransen med de som følger reglene mer rettferdig.

‒ Det er trafikkfarlig å ha sjåfører som ikke følger reglene ute på veiene, sier samferdselsministeren.

Nær dobling av sjekkpunkter

NAF har også de siste årene skjerpet kontrollpunktene i EU-kontroller av biler. Antall kontrollpunkter ved EU-kontroll økte fra 85 til ca. 150 fra juni 2015. Nå skal verkstedene også undersøke noe av dette:

  • Feil på motorfester
  • Feil på SRS (airbagsystemet)
  • Åpenbar modifisering av motoreffekt
  • Alle store lekkasjer som trolig vil skade miljøet eller være en sikkerhetsrisiko for andre trafikanter

– Du skal føle deg trygg

Statens vegvesen fratok i 2016 så mange som 63 verksteder tillatelsen til å drive EU-kontroller, etter slurv og juks ved mange av verkstedene.

‒ Vi har tidligere registrert at enkelte jukser med fartsskriveren fortsetter Solvik-Olsen til bil24.

Endringene regjeringen nå skal gjennomføre, er i tråd med nye EU-regler og ble lagt fram 3. november i år.