Norge følger EU - skjerper kravene til verkstedene
Regjeringen skjerper nå kravene til norske verksted. (Illustrasjonsfoto fra BMW) Les mer Lukk
‒ Vi foreslår nå endringer som skal bedre kontrollen på bilverkstedene og kvaliteten på EU-kontrollen, kommenterer samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til bil24.
Vanskeligere å jukse
Regelverket for kontroll av fartsskrivere slik det eksisterer idag, gjør det mulig for sjåfører i veitransporten å jukse med hvor lenge kjøretøyet har kjørt og hvor mye hvile føreren har hatt.
Det skal bli vanskeligere å jukse med fartsskriveren etter at de nye EU-reglene blir innført, og det vil gjøre konkurransen med de som følger reglene mer rettferdig.
‒ Det er trafikkfarlig å ha sjåfører som ikke følger reglene ute på veiene, sier samferdselsministeren.
Nær dobling av sjekkpunkter
NAF har også de siste årene skjerpet kontrollpunktene i EU-kontroller av biler. Antall kontrollpunkter ved EU-kontroll økte fra 85 til ca. 150 fra juni 2015. Nå skal verkstedene også undersøke noe av dette:
- Feil på motorfester
- Feil på SRS (airbagsystemet)
- Åpenbar modifisering av motoreffekt
- Alle store lekkasjer som trolig vil skade miljøet eller være en sikkerhetsrisiko for andre trafikanter
– Du skal føle deg trygg
Statens vegvesen fratok i 2016 så mange som 63 verksteder tillatelsen til å drive EU-kontroller, etter slurv og juks ved mange av verkstedene.
‒ Vi har tidligere registrert at enkelte jukser med fartsskriveren fortsetter Solvik-Olsen til bil24.
Endringene regjeringen nå skal gjennomføre, er i tråd med nye EU-regler og ble lagt fram 3. november i år.