ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true verden dødsstraff,Julian Assange,Verden,voldtekt,WikiLeaks,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no

Assange i retten

Wikileaks-grunnleggeren frykter at han risikerer utlevering til USA fra Sverige om han taper rettsaken som starter i London idag.
Frykter dødsstraff Julian Assange og hans team kjemper i retten idag. http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2011-06/assange620.jpg
http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2011-06/assange620.jpg

680 384

Den australske Wikileaks-grunnleggeren frykter at han risikerer utlevering til USA fra Sverige om han taper rettsaken som starter i London idag.

Frykter dødsstraff

Julian Assange og hans team kjemper i retten idag.

Med sitt team av advokater i ryggen møter WikiLeaks-grunnleggeren i retten i London i dag for å kjempe mot å bli utlevert til Sverige. Rettsaken skal være i to dager.

Lekkede dokumenter fra Assanges forsvarer hevder at det er en reell sjanse for at han blir overført til USA om han blir utlevert til Sverige for avhør, og at han kan bli sendt til Guantanamo Bay - eller enda verre - risikere dødsstraff.

Les også: Sverige forbereder seg på Assange

Aktoratet i Sverige forsikrer at dette ikke vil skje, ifølge The Guardian.

- Selv om Assange blir utlevert til Sverige, kan ikke svenske myndigheter gjøre som de vil med han, sier leder av aktoratet Nils Rekke, og henviser til strenge europeiske regler.

Assange er anklaget for å ha begått seksuelle overgrep mot to kvinner i Sverige i høst. De to var frivillige WikiLeaks-medarbeidere. Han hevder at han er uskyldig, og at det hele er en svertekampanje som er politisk motivert, ifølge bbc.com.

Han skal blant annet ha hatt sex med den ene kvinnen uten kondom mens hun sov, noe som ifølge påtalemakten er en form for voldtekt som har en strafferamme på fire års fengsel.

Les også: Assange rammet av lekkasje

I tillegg til overgrepsanklagene bygger amerikanske myndigheter en terror- og spionasjesak mot han. Flere privatpersoner har også saksøkt han, og Assange forteller til VG at han mottar søksmål omtrent annenhver uke.

Assanges advokater argumenterer for at utleveringen til Sverige ikke kan gjennomføres fordi Wikileaks-grunnleggeren ikke er siktet for overgrepene.

Les også: - Vil ha Assange spiondømt

Dommeren i rettsaken som skal foregå de neste dagene kan bruke opp til to uker på å ta en avgjørelse. Om den ikke er i Assanges favør kan han anke helt opp til britisk høyesterett. Han kan også ta saken til EU-domstolen, ifølge The New York Times.

Til tross for de alvorlige anklagene i Sverige og USAs krav om utlevering, har Julian Assange også fått støtte fra mange hold.

Stortingsrepresentant Snorre Valen (SV) nominerte ham forrige uke til Nobels fredspris.

Les også: Foreslår WikiLeaks til årets fredspris

Lesernes kommentarer

2011-02-07T12:11:53

Odd thomsen Odd Thomsen

7. februar 2011 - 13:11

Assange søk asyl i norge.

Søk asyl i norge. Da kan du være sikker på at utlevering til land som har dødsstraff ikke vil bli effektuert.

Vi tar deg gjerne i bytte mot Mulla Krekar som burde vært utvist fra landet for lenge siden, men som blir dullet stullet med av brudepiken til Gro Harlem Brundtland Jonas Gahr støre.
2011-02-07T12:17:09

Hans Petter Danielsen Hans Petter Danielsen

7. februar 2011 - 13:17

Drite seg ut???

Ja det er mange på denne siden som "driter" seg ut.
Ikke bare en gang, men gang på gang.
2011-02-07T12:35:31

Walter Langøen Walter Langøen

7. februar 2011 - 13:35

Er anklagene om

voldtekt ubegrunnet eller ikke, så må en domstol avgjøre det. Det er vanlig rettspraksis i siviliserte land. Siden Assange ikke ser på hemmeligstemplede avsløringer som lovbrudd, kan det ha ført til at han ser på seg selv som hevet over loven og derfor kan gjøre hva han vil. Ingen steder fungerer det slik. Og voldtekt aksepteres ikke, ikke engang av den mest kvinnehatende macho.
2011-02-07T12:46:03

Solveig hagen Solveig Hagen

7. februar 2011 - 13:46

Storm i vannglass!

Denne artikkelen baserer seg på "lekkede" dokumenter, fra Assanges forsvarer. Tviler på at de" lakk ut" pga. en utro medarbeider. Men taktikken fungerer den, media hiver seg på som en ulveflokk. Dødsstraff er vel litt drøyt, men heleren er like god som stjeleren. Personlig, så tror jeg ikke han la disse hemlige dokumentene ut på nettet, med tanker om å skape fred på jorden. Men jeg vil ikke gi meg ut på å spekulere om hvorfor. Fredsprisen kan han jo få for min del, den er jo blitt ganske utvannet etterhvert.
2011-02-07T13:00:36

Solveig hagen Solveig Hagen

7. februar 2011 - 14:00

Selvopptatt

Fyren er så selvopptatt og selvhøytidelig som det overhodet er mulig å bli! Han mener han har rett til å gjøre hva som helst ustraffet!
Nå er det ikke slik ting virker, og det er visst Assange i ferd med å oppdage! Og da kaller han alle andre løgnere og skurker!!
Jeg tror på kvinnene, jeg.....
2011-02-07T13:44:01

Einar Ofsteng Einar Ofsteng

7. februar 2011 - 14:44

Enig

Sier meg helt enig med Walter, Joakim og Thor, og jeg tror ikke helt at de som synest han har gjort noe bra, har tenkt over konsekvensene denne lekkingen kan få.
2011-02-07T18:43:26

Odd Korsnes Odd Korsnes

7. februar 2011 - 19:43

Konsekvenser?

Du er redd for hvilke konsekvenser det kan få?Du?Du er jo for ytringsfriheten vår,for at Muhammedtegningene skal trykkes om igjen og om igjen i forskjellige media,det er ok selv om vi vet konsekvensene det kan få,men sannheten og konsekvensen som kan følge den er du ikke for,for en dobbeltmoral du egentlig fører.Ikke det at jeg er for alt det idiotiske som følger i kjølvannet av trykkingen av tegningene,personlig kan jeg ikke forstå hva i all verden muslimene trenger å reagere på de forskjellige dustemåtene de gjør.Men jeg kan ikke forstå at du kan være imot sannheten,samme hvilken måte den kommer frem på,det kaller jeg kraftig dobbelmoralistisk,ja takk begge deler,men på mine premisser
2011-02-10T15:22:35

Einar Ofsteng Einar Ofsteng

10. februar 2011 - 16:22

Her snakkes det om at land

Her snakkes det om at land kan potensielt starte en krig, pga. kommentarer som noen diplomater har kommet med. Dette blir reppetert i alle verdens nyheter, noe som ikke akurat øker sannhetsgehalten i det som publiseres.

Det er også en annen ting man må tenke på. Dersom Wikileaks nå utgir noe, så vil folk tro det. De kan fortelle hvor mange løgner de vil, uten at noen kan bevise at de har feil.

Ellers så er jeg absolut av den mening at heleren er like skyldig som stjeleren.

Ellers ser jeg ingen dobbeltmoral i at jeg synes vi skal ha ytringsfrihet for kunst, men ikke for stjålet, hemmeligstemplede dokumenter.
2011-02-07T14:04:42

Sigmund Holmen Olsen Sigmund Holmen Olsen

7. februar 2011 - 15:04

Selvopptatt?

Jeg tror han er alt annet en selvopptatt. Jeg mener de gjør en god jobb med å få frem all den driten som det offentlige står for.Hva hadde skjedd med den saken der amerikanske soldater meide ned og drepte mange mennesker, deriblant 2 fotografer. Der kan man snakke om at i de kretser tror de at de kan gjøre hva de vil, og slippe unna med et hemlighetsstempel på noe papir. Så også en dokumentar på tv, der de sa at det var mange ganger redaksjonene i de forskjellige mediane fikk inn slike forferdelige historier men at de ikke turde å trykke disse historiene.Håper ikke de klarer å få han utlevert til Sverige, han trengs i samfunnet. Se barer på amerika, når det er noe som går i mot den nasjonen så skal de knebles på alle mulige tenkelige måter. De prøver å få reist tiltale for spionasje. Håper de aldri får tak på han. Jeg synes personen er voldsomt modig som selv utsetter seg for dette, for at mye av elendigheten som ikke tåler dagslys skal komme frem. Han må bare få frem mer av den skjulte materien som ligger der, det er helt sikkert store mengder å ta av
2011-02-07T14:39:28

Steinar mæland Steinar Mæland

7. februar 2011 - 15:39

Tja

Avslører dobbeltmoralen & råttenskapen blant de som så gjerne vil fremstå som helgener sjøl. Selvfølgelig vil de gjerne forby den slags.
Og foreløbig er der vel ingen grunn til hverken å tro eller ikke tro på de svenske damorna........?
2011-02-07T15:01:15

Solveig hagen Solveig Hagen

7. februar 2011 - 16:01

Frykter dødsstraff

Dødsstaff for voldtekt ??
Det er jo det det meste er omtalt som.

"I tillegg til overgrepsanklagene bygger amerikanske myndigheter en terror- og spionasjesak mot han."

Noe må de jo koke sammen for å få has på ham.
Det blir mye juks og fanteri her.
2011-02-07T15:10:27

Solveig hagen Solveig Hagen

7. februar 2011 - 16:10

La denne....

La denne mannen få livstid, han er en terrorist!
2011-02-07T15:40:09

Odd Korsnes Odd Korsnes

7. februar 2011 - 16:40

Tenk først

Det Første motparten må gjøre er hvertfall å gå i seg sjøl,hvorfor de har gjort disse ulovlige ting som nå er kommet fram etter at wikileaks har publisert dem.I utgangspunktet er det jo de som har forsøkt å holde ting hemmelige for vanlige borgerne som har gjort idiotiske ting som ikke kan forsvares.Etter min mening så synes jeg det er helt topp at vi ser det hyklerske systemet som er i bruk,de sier en ting til offentligheten men gjør ofte det helt motsatte,hvor er logikken der at hele befolkningen blir holdt for narr.At USA får seg en rapp over fingrene er bare til pass slik de farer frem over hele kloden.Som overmennesker som vet allt mye bedre enn andre nasjoner og gir stort sett blaffen i andre lands meninger.Er sikkert mye annet og verre som ikke er lekket ut i forbindelse med krigen de startet i Afghanistan,så stå på Wikileaks og formidle dokumenter dere får fra personene som sender dem til dere og som synes omverdenen skal få vite sannheten om hva som foregår
2011-02-07T18:24:58

Frida FREDRIKSEN Frida FREDRIKSEN

7. februar 2011 - 19:24

Enig med Korsnes.

Jeg er helt enig med deg,Korsnes.Her avsløres dobbelmoralen.Så det er bra at fakta og sannheten kommer frem.
Når det gjelder påstandene om voldtekter stiller jeg meg tvilende.Klart det er viktig å stoppe denne mannen.
Men jeg forsvarer ikke voldtekt,viss det kan bevises.
2011-02-07T16:18:34

Arnfinn Utgård Arnfinn Utgård

7. februar 2011 - 17:18

Assange

Han har gjordt en meget god jobb - og håper han kan fortsette med det ! Veldig bra at vi får kjennskap til all "dritten " og dobbeltmoralen som hersker ! Anklagene i Sverige er selvsagt konstruerte ! Vanlig fremgangsmåte fra visse hold !
Fredsprisen ? Ja,hvorfor ikke !
2011-02-07T16:21:58

Jan A Ødegården Jan A Ødegården

7. februar 2011 - 17:21

Rett eller urett

Vi trenger varslere, det burde vært flere av dem for å få bukt med hemmelige snusk-opperasjoner.
2011-02-07T16:52:01

Geir Bråten Geir Bråten

7. februar 2011 - 17:52

Angående dødsstraff for Julian Assange

Jeg har stor tvil på at Julian Assange får dødsstraff for sine lekkasjer. Men hvis han får det så tror jeg det fort blir stukket hull på "boblen" med kynisk maktmisbruk som ligger delvis skjult og trekker i trådene. På den annen side så synes jeg han fortjener Nobels Fredspris for det han har gjort. Jeg tror selve prinsippet i det hadde tjent moralsk riktig vei for menneskesyn og ytringsfrihet. Men det hadde sikkert ikke blitt noe bedre akseptert enn fredsprisen som gikk til kineseren som sitter i fengsel.
Jeg synes det er artig og veldig spennende med Wikileaks og jeg håper på større avsløringer som avdekker mer viktige ting for hele menneskeheten.