Forbrukerrådet mener banker tåkelegger priser på fond

Nordeas fondssjef, Petter Hermansen, sier de ikke bevisst forsøker å skjule prisen for kundene, men han tar likevel selvkritikk.
Nordeas fondssjef, Petter Hermansen, sier de ikke bevisst forsøker å skjule prisen for kundene, men han tar likevel selvkritikk. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

En undersøkelse fra Forbrukerrådet viser store sprik i hvor gode banker og fondsforvaltere er til å vise prisene på fond. Rådet mener KLP og DNB imponerer, men er skuffet over Sparebank1 og Nordea.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Som kunder må vi kunne forvente at pris er godt synlig i enhver sammenheng, også når aksjefond blir presentert for oss. Å vise prisen sammen med produktet er standard i nettbutikker i alle andre bransjer, sier Jorge Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet.

Han påpeker at selskapene med enkle grep kan synliggjøre priser bedre og dermed klatre oppover i målingen.

– Et første grep er å la forbrukerne slippe å sette i gang kjøpsprosessen før de får vite prisen, sier Jensen.

Les også: XXL måtte fjerne løfte om «prisgaranti» fra nettside

Mye informasjon – ikke pris

Dårligste storbank er Nordea med bare 53,3 poeng. Likevel er det bankene i Sparebank 1-gruppen som imponerer fagdirektøren minst.

– Kundene får vite hvilket fond de bør kjøpe, men ikke prislappen. Faktisk må kundene trykke videre på kjøpsknappen uten å få vite prisen, sier Jensen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I undersøkelsen straffes aktørene ganske hardt for at pris ikke vises i fondsoversikten, og det er hovedårsaken til Nordeas svake poengsum.

– Nordea presenterer mange kolonner med mye informasjon i sin fondstabell, og det påfallende at det nettopp er prisen som mangler i oversikten. Det skal enkle grep til for å vise seg mer forbrukervennlig, sier Jensen.

Les også: Forbrukerrådet: – Altfor enkelt å få forbrukslån

Tar selvkritikk

Nordeas fondssjef, Petter Hermansen, sier til NRK at de ikke bevisst forsøker å skjule prisen for kundene, men han tar likevel selvkritikk.

– At Nordea kommer så dårlig ut er uheldig. Dette er en nyttig tilbakemelding som vi vil ta med oss når vi jobber for å bli bedre.

KLP er åpen om prisene, og av 100 maksimalt oppnåelige poeng får de 99,6. Blant storbankene er DNB klart best. Norges største bank oppnår 85,7 poeng. Neste storbank i rangeringen er Danske Bank, med 78,1 poeng.

Les også: Forbrukerrådet: – Aktivitetsarmbånd bryter norsk lov