Nå kan du forsikre deg mot store verkstedregninger

Det har skjedd mye rundt forsikring av biler de siste årene. Det siste skuddet på stammen, er en ny type forsikring som dekker feil på elektronikk. En problemstilling som bare blir mer og mer aktuell på moderne biler. Illustrasjonsfoto
Det har skjedd mye rundt forsikring av biler de siste årene. Det siste skuddet på stammen, er en ny type forsikring som dekker feil på elektronikk. En problemstilling som bare blir mer og mer aktuell på moderne biler. Illustrasjonsfoto
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forsikringsbransjen øker fokus på elektroniske feil på biler.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De siste 20 årene har det skjedd mye når det gjelder utviklingen av biler. Stadig mer teknikk og elektronikk har funnet veien inn i moderne kjøretøyer. Det betyr også at faren for små og store problemer øker.

Og mens du i «gamle dager» kunne fikse en hel del selv, er det etterhvert blitt mindre og mindre vanlig å gjøre det på nye biler. Ikke bare det. På mange modeller er det nødvendig å finne en merkeforhandler, om en skal klare å reparere ting som har gått i stykker.

Hvis elektronikken ryker på bilen din, kan det fort bli dyrt. Det vil forsikringsselskapene gjøre noe med. I endel andre land har de hatt tilbud om egne elektronikk-dekninger allerede. Nå er det kommet til Norge.

Nesten som en forlengelse av garantien

Et av selskapene som er tidlig ute, er Codan. Deres elektronikkdekning, omfatter elektronisk skade som skjer plutselig og uforutsett.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi tror det er viktig for mange av dagens bileiere å få en slik type forsikring. Den blir jo nesten en form for forlengelse av garantien, som vanligvis ikke er med i forsikringstilbudet, sier informasjonssjef hos Codan, Mari Bræin Faaberg.

Les også: Mange aner ikke hva slags forsikring de har

Opptil 200.000 kilometer

Det finnes ingen aldersgrense på bilen for å få elektronikkdekning, men den må ha en kilometerstand som er lavere enn 200.000 kilometer, opplyser Codan.

Nå så bilen passerer denne kilometerstanden, fjerner kunden denne delen av forsikringen og får da samtidig en lavere premie å betale inn.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Men hva er egentlig dekket av en slik forsikring?

– Vi dekker uforutsette skader som følge av elektroniske feil på motor, turbo/kompressor, klimaanlegg, girkasse og drivverk, for å nevne noen av komponentene som omfattes.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På elbil, hybrid eller ladbare hybrider dekkes dessuten batteriet.

Les også: Sparer i snitt 3100 kroner per år i forsikring

Vet ikke hvor omfattende det er

– Mange bileiere er ikke klare over hvor mye av bilen som styres via elektronikken. I tillegg er det nok en del som heller ikke vet at det er mulig å forsikre seg også mot den typen feil, tror Faaberg.

Brooms bilekspert, Benny Christensen, er enig i akkurat det.

– Tradisjonelt sett er vi nok mest opptatt av det mekaniske på bilene. Men nå som elektronikken tar mer og mer over, er det smart å fokusere mer på dette. Ikke minst på ladbare biler, mener han.

Les også: Stor pågang for forsikring mot ledighet

Flere aktører

Broom-Benny synes den nye forsikringstypen begynner å nærme seg en form for garanti.

– Vi ser jo at flere aktører nå er på banen og tilbyr ulike garantier, når den opprinnelige garantien på bilen går ut. Men dette er det jo kun firmaer som kan opprette og kjøpe. Gjennom at du nå som privatpersonkan få en elektronikkdekning, har du etterhvert dekket opp det mest essensielle, mener han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette ryker:

En undersøkelse gjort av svenske Bilprovningen i 2014, der det ble tatt diagnose på nesten 50.000 biler, avslørte de mest vanlige elektronikkfeilene:

  • Motor (25 prosent) Motorstyringen som kan bli påvirket av elektronikkfeil. Også elektroniske komponenter som renser bilens eksos kan påvirkes av denne type feil.
  • Bremser (19 prosent): I denne kontrollen inngår blant annet styringen, sensorer som styrer ABS og ESP systemene eller for den saks skyld den elektriske parkeringsbremsen.
  • Krasjsystemer som sensorer til airbagene i bilen (12 prosent).

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no