400 millioner i minus for Amedia
Finansdirektøren går av.
* Driftsinntekter: 1.170 millioner kroner (1.358 millioner)
* Driftsresultat: -114 millioner kroner (-74 millioner)
* Resultat før skatt: -141 millioner kroner (-77 millioner)
Nøkkeltall fra Amedias resultatregnskap for hele 2014. Tall for hele 2013 i parentes.
* Driftsinntekter: 4.687 millioner kroner (5.207 millioner)
* Driftsresultat: -359 millioner kroner (97 millioner)
* Resultat før skatt: -424 millioner kroner (81 millioner)
(©NTB)
Omsetningen i Amedia stupte med over en halv milliard kroner i 2014. Omstilling i konsernet kostet 110 millioner kroner bare i siste kvartal av fjoråret.
Fredag presenterte Amedia resultatet for fjerde kvartal 2014.
Resultatet før skatt ble minus 424 millioner kroner, mot 81 millioner kroner i 2013.
– Dette har vært fremstilt som et annus horribilis, sa konsernsjef Are Stokstad ifølge dn.no.
Les også: Kutt i lørdagsposten kan bli dramatisk for avisene
Flere hundre ansatte borte
Amedia har vært gjennom en omfattende kuttprosess hvor flere hundre årsverk er borte.
– Engangseffekter knyttet til omstilling belaster resultatet med 110 millioner. I tillegg til nedskrivninger i Trykk Russland, medfører det at netto driftsresultat ender i minus, opplyser konsernet, ifølge NTB.
Omsetningen gikk i 4. kvartal tilbake med 188 millioner til omtrent 1,2 milliarder. Samtidig ble kostnadene redusert med 194 millioner som følge av iverksatte kostnadstiltak, skriver NTB.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Amedia rammes hardt av annonsesvikt
Finansdirektøren går
Torsdag ble det kjent at finansdirektør Glenn Veiby slutter i Amedia og blir daglig leder i BA-Group, som blant annet står bak merkene FWSS, Cala & Jade, samt det italienske selskapet Diemme Fashion Group.
– Etter fem svært spennende år i ledelsen av Amedia, er jeg kommet til et punkt der det er riktig med et skifte. Jeg har lenge hatt et ønske om å komme tettere på operativ virksomhet, vekst- og utviklingsarbeid, og jobbe med å skape egen arbeidsplass. Jeg skal nå ta ansvaret for arbeidet med å realisere ambisjonene til dette vekstprosjektet sammen med et flott team av sultne og dyktige medarbeidere. BA-Group er i en bransje jeg kjenner godt fra min tid i Voice og er et selskap jeg som styreleder har fått være med å utvikle de siste åtte årene, sa han til Medier24 torsdag.
Han fortsetter som styrelederi Digitale Medier 1881 skriver Amedia i en pressemelding.