Selger Europris for andre gang

UT I EUROPA: Europris skal konkurrere i Europa. Foto: Scanpix.
UT I EUROPA: Europris skal konkurrere i Europa. Foto: Scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Terje Høili casher inn igjen når nok et oppkjøpsfond kjøper lavprisbabyen hans.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Oppkjøpsfondet IK Investment Partners (IK), tidligere Industri Kapital, selger lavpriskjeden Europris til oppkjøpsfondet Nordic Capital for et ukjent beløp.

Selger for andre gang

Europris som ble gründet av Fredrikstad Fotballklubbs rike onkel, Terje Høili, ble solgt til IK i 2004 og gjorde ham til milliardær. Han beholdt imidlertid en aksjepost på 16 prosent i selskapet, som han nå kan innkassere ytterligere millioner fra.

Det har lenge vært kjent at Europris har vært til salgs. I fjor høst ble det antydet at prisen lå på mellom tre og fire milliarder kroner, som i tilfelle vil gi Høili mellom en halv milliard og 640 millioner kroner. Men, som DN.no tidligere har omtalt, vil verdsettelsen baseres på enterprise value (egenkapital+gjeld), og det er derfor sannsynlig at gevinsten blir vesentlig lavere.

Vil satse europeisk

Bak kjøpet står blant annet den tidligere Orkla-toppen Tom Vidar Rygh. Ambisjonen er å ta konseptet videre ut i Europa.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Nordic Capital har fulgt utviklingen i Europris over en lengre periode og har latt seg imponere over hva selskapet har oppnådd under tøffe forhold i detaljhandelsmarkedet. Med Nordic Capitals støtte vil Europris være i stand til ytterlige å styrke sin posisjon som den ledende lavpriskjeden i Norge, sier Rygh som er rådgiver i Nordic Capital Funds.

– Hele Europris-organisasjonen er klar til å ta neste skritt i selskapets utvikling. Jeg har stor tro på at den solide erfaringen og kompetansen til ledelsen og våre ansatte, kombinert med tett samarbeid og støtte fra Nordic Capital, vil synliggjøre de store vekstmulighetene for Europris i årene som kommer, samt skape økt lønnsomhet og enda høyere kundetilfredshet, sier konsernsjef Bjørn Maarud i Europris

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sterk vekst

Siden 2004, og gjennom hele forrige økonomiske nedtur, har Europris hatt sterk vekst og gjennomført en plan for betydelig ekspansjon av kjeden, inkludert åpning av totalt 66 nye butikker, heter det fra Europris-hold.

Artikkelen fortsetter under annonsen

IK kjøpte Europris i september 2004. Da besto selskapet av en grossistvirksomhet, et ekstremt lavpriskonsept og en franchisevirksomhet med et nettverk av 136 butikker.

Under sitt eierskap, har IK gjort Europris til en fullverdig, integrert grossist- og detaljhandelsvirksomhet med til sammen 196 lavprisvarehus over hele Norge, påpeker oppkjøpsfondet. Kjedens inntekter er samtidig fordoblet til 3,7 milliarder kroner i 2011, tilsvarende nærmere 500 millioner euro, opplyser IK.

Vil bli solgt igjen

Formelt er det oppkjøpsfondet Nordic Capital Fund VII som kjøper morselskapet til Europriskjeden, Europris Holding AS.

Et oppkjøpsfond har som regel en horisont på fire til syv år på sine investeringer. Gjennom videreutvikling og ekspansjon av eksisterende konsept under tett oppfølging, søker disse å øke kontantstrøm og verdiene i selskapene de kjøper, for så å overlate stafettpinnen til andre ved et salg.

Det er derfor all grunn til å anta at Europris vil selges igjen når oppdraget er utført.

Les også:

Lavpriskonge kan håve inn ny storgevinst

Slåss om Europris

28-åring tjener millioner på ordspill

Ulovlig uttak på 97 millioner