980 557

Soldater fra Telemark Bataljon under øvelse. Bataljonssjef Lars Lervik bekrefter at flere soldater har mistet jobben i bataljonen på grunn av dårlige holdninger. Foto: Scanpix
ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter Afghanistan,ISAF,Politikk,Telemark Bataljon,Verden,Norge,Økonomi,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no

Soldater har mistet jobben for dårlige holdninger

Flere soldater har mistet jobben i Telemark bataljon på grunn av dårlige holdninger, bekrefter bataljonssjef Lars Lervik overfor VG.

– Vi vurderer alltid om soldatene er skikket til tjeneste i internasjonale operasjoner. Hvis vi finner folk som ikke er skikket til å dra ut, får de ikke reise. Det gjelder enten det er snakk om fysisk form, psykisk helse eller at de har holdninger som ikke er forenlige med oppdraget vi skal løse, sier Lervik til VG.

Lervik bekrefter at soldater er blitt nektet å reise til Afghanistan på grunn av dårlige holdninger.

– Ja, det har vi. Vi har løst enkeltpersoner fra kontraktene sine på grunn av holdningene de har vist.

– Krige bedre enn sex

I VG mandag ble en rekke uttalelser fra norske soldater i Telemark bataljon gjengitt. Uttalelsene var hentet fra det nye magasinet ALFA som lanseres senere denne uka, og bar preg av en råskap og forakt for menneskeliv som Forsvaret vil undersøke nærmere, og som fikk forsvarsministeren til å reagere med sjokk.

De norske soldatene kommer med uttalelser som «Det å være i kamp er verdt de tre månedene uten puling. Det høres kanskje teit ut, men det er bedre enn å knulle» og «Hensikten er å drepe.»

Les også: Soldater: – Å være i kamp er bedre enn sex

– Sprayet dødninghoder på afghanske hus

 

I tillegg til disse uttalelsene har Mekanisert infanterikompani 4 i Telemark bataljon tatt i bruk dødninghodet som et uoffisielt avdelingsmerke. Ved siden av å ha sprayet emblemet på afghanske hus, bærer de emblemet på uniformen, de har laget T-skjorter med påskriften og dekorert kjøretøyer med det samme symbolet.

– Bekymringsfullt

Feltprost i Forsvaret, Alf Petter Hagesæther, sa til VG mandag at han mener det har utviklet seg en bekymringsfull subkultur som bryter med Forsvarets verdigrunnlag i deler av Telemark bataljon.

Også bataljonssjefen sier han er bekymret for holdningene blant enkelte av soldatene i avdelingen sin.

Les også: Undersøker om norske soldater har drept unødig

– Hvis vi ikke gjør noe og lar dette skure, kan dette utvikle seg til en situasjon vi ikke ønsker. Holdninger gir seg gjerne uttrykk i handlinger. Og når du vet hva vi gjør i Afghanistan så er det veldig viktig at handlingene ikke blir feil, sier Lervik til VG Nett.

Bataljonsprest Peter Wilhelmsson leder en arbeidsgruppe som allerede før helgen skal presentere et utkast til nytt verdigrunnlag. (©NTB)

Lesernes kommentarer

2010-09-28T10:42:33

Ingar Nilsen Ingar Nilsen

28. september 2010 - 9:42

Krig

Det har alltid vært, er og kommer til å bli, idioter rundt oss. Noen kamuflerer seg som politikere, noen som parkeringsvakter, andre som soldater. Vi ser og hører i hver eneste krig som pågår, mennesker som utnytter sin situasjon og utøver unødig makt.
Mange av dem er "tapere" - folk som har blitt mobbet, som ikke kommer inn på politiskolen, ja kanskje ikke en gang blir vektere, som ser en mulighet her til å "ta igjen".
Når folk elsker å krige, burde de vel mentalundersøkes?
Et annet spørsmål er: Hva i all verden har vi der nede å gjøre?
Hvor lenge skal vi være der? Hva skjer når vi reiser hjem?
USA "erobret" Irak for å få tatt Sadam. Hva skjer nå, etter at de trekker seg ut? Kaos. Kaos i et land som blir dratt i alle retninger av maktsyke religionsfanatikere.
Nei - send vår folk hjem og la muslimene feie i eget hjem.
2010-09-28T13:33:46

Christen Krogvig Christen Krogvig

28. september 2010 - 12:33

Respekt

Disse folkene setter seg selv i fare for at du og jeg skal kunne leve i trygghet. Jeg synes du burde vise disse folkene litt respekt fremfor å håne disse heltene. Ingen kan leve i trygghet noe sted dersom andre ikke setter sine liv i fare i kamp mot onde krefter.
2010-09-28T17:59:54

Jakob Kirkholt Jakob Kirkholt

28. september 2010 - 16:59

Trygghet

mot hva? Vi blir jo ikke akkurat bedre likt av å dilte i hælene på USA hele tida.
2010-09-28T10:47:21

Tor Larssen Tor Larssen

28. september 2010 - 9:47

Forutsigbart

Krig virker generelt forrående. Urettferdige kriger avler dessuten bevisste eller ubevisste urettferdige holdninger. Egentlig det politiske systemets feil og ansvar når unge, vanligvis mentalt ureflekterte menn sendes i krig i et annet land der de med egne øyne får se meningsløsheten i dagens forsvarsbegrep. De får se at opiumsavlingene beskyttes av NATO, at fienden er allestedsnærværende og uidentifiserbar, og at begrepet "korrupsjon" ikke sier noe som helst fordi det kun blir meningsfylt der det finnes system som fungerer etter våre egne standarder. Og ikke minst er de egne tap bare akkurat så pass store at de krydrer oppdraget med spenning -og ofte menneskeforakt. Først dersom egne tap blir betraktelig større vil Ola soldat ønske seg hjem.
2010-09-28T13:36:48

Christen Krogvig Christen Krogvig

28. september 2010 - 12:36

Ikke meningsløst

Krig er forferdelig. Men det er tidvis helt nødvendig å utkjempe dem. Hadde vi ikke møtte nazistene med vold, ville verden vært temmelig grusom for mange folkeslag. Det samme gjelder nå. Vi er i Afganistan fordi USA ble angrepet. Hadde vi ikke grepet til sverd, ville terrorangrepene fortsatt. Er du villig til å være den neste som dør i en t-bane eller et annet terrormål?
2010-09-28T18:01:43

Jakob Kirkholt Jakob Kirkholt

28. september 2010 - 17:01

Ja, mye

"Hadde vi ikke grepet til sverd, ville terrorangrepene fortsatt."

Men fortsette gjorde de jo uansett.
2010-09-28T11:19:17

Nicolai Myklebust Nicolai Myklebust

28. september 2010 - 10:19

Overreaksjon

Hva slags folk tror dere egentlig blir soldater og melder seg til slike oppdrag? Rødstrømpete gladsosialister som skal ut og redde verden? Disse dukker som regel ikke opp på sesjon engang..

Alle som har vært i militærtjeneste vet at soldater i utenlandsoppdrag som regel er skyteglade gutter som har sett litt for mange rambofilmer, og synes dette er en glimrende mulighet til litt ekte action. Sjargongen og væremåten blir naturligvis deretter.

Imidlertid ser jeg ikke helt det store problemet. Så lenge dette ikke går utover sivilbefolkningen, noe ingenting tyder på at nordmenn står for, er det jo vinn-vinn-vinn. Soldatene får litt action med å skyte fanatiske talibanere, vi her hjemme får pr. definisjon færre terrorister i verden som vil drepe oss å bekymre oss over, og disse talibanerne som blir skutt får jo som martyrer komme til himmelen, hvor de får 72 jomfruer å kose seg med, og sikrer innpass til paradis for 72 av sine familiemedlemmer.

:p
2010-09-28T18:07:59

Jakob Kirkholt Jakob Kirkholt

28. september 2010 - 17:07

Terrorisme

"vi her hjemme får pr. definisjon færre terrorister i verden som vil drepe oss å bekymre oss over"

Fordi det går fint an å utrydde terrorisme bare man bomber nok terrorister. Jadaaa.
2010-09-28T11:32:27

Per A Endreson Per A Endreson

28. september 2010 - 10:32

Departement og forsvarsledelse; Skam dere!

Jeg blir overraska og skuffa over både befalsledelsen og departementet i denne saken. Det lukter populisme lang vei....... Dette er en sak som er blåst langt opp over sine dimensjoner.
For å overleve under slike forhold som våre soldater, utvikles det et miljø og språk som gjør det mulig å overleve med et voldsomt press på seg 24 timer i døgnet. Hva som blir sagt er en ting, utvikler dette seg til handlinger som ikke samsvarer med hva oppdraget er, så er det noe helt annen. Dette skal selvfølgelig ikke tolereres og slås hardt ned på.
For å ta et eksempel, uten sammenligning forøvrig, kan man jo tenke på hva som blir sagt på en operasjonssal på sykehuset, på tunge institusjoner eller på et sosialkontor for den saks skyld. Alle har sin "overlevelseskultur" og jeg tror vi skal være glade for at vi ikke hører kommentarene som blir sagt under eks en operasjon. Men likevel er disse bedriftene/personene seriøse i sin jobb og gjør en kjempejobb på sine felt.
Jeg synes det er skammelig at ledelsen i forsvaret og departementet henger ut en hel bataljon slik de nå gjør. Da får vi heller gjøre et valg på at vi ikke ønsker å delta i krigshandlinger og trekke oss ut. Lytt til den forrige forsvarsjefen som sier kloke ord i sin uttalelse. Og til dere i Pressen; Sakslighetsnivået i denne og i mange saker den siste tiden er på et lavnivå. SKJERP DERE!
2010-09-28T11:38:58

Pål Dahl Pål Dahl

28. september 2010 - 10:38

Hvem bør skamme seg?

Hvis disse holdningene blir stående som normale og representative for det norske forsvaret så reflekterer det negativt på alle som er glade i Norge, inkludert alle andre norske soldater som ikke er spurt om hva de mener.

Ærlig talt, det er jo soldatene som må skamme seg for sine holdninger, eller i det minste for å ikke skjønne at disse holdningene provoserer. De må jo ha fått opplæring i hvordan kulturelle normer påvirker soldaters arbeidsvilkår. Det er betenkelig når soldatene ikke engang skjønner den norske kulturen... Hva har de da i utlandet å gjøre? Gi dem en sjanse til å skjønne dette, eller send dem hjem.
2010-09-28T11:21:23

Jan Sæther Jan Sæther

28. september 2010 - 10:21

Tøffe?

Disse pappaguttene er tøffest i avisa. Intervju dem når de er under ild, eller gi faen.
2010-09-28T12:00:38

Dag Remen Dag Remen

28. september 2010 - 11:00

Det må jo bare bli sånn.

Krigsituasjonen har alltid gjort noe med mennesker, det må vi bare ta innover oss. Hvorfor skal norske soldater reagere anderledes.
Hodeskaller og andre tegn og symboler hører krigen til, det er faktisk vanlig å ha på kjøretøyer og fly.
Vi vet at det ikke var uvanlig at soldater ejakuerte under kamphandlinger både under siste verdenskrig og under senere kriger.
At krig har en bismak må man tåle hvis man er villig til å sende soldater ut på slagmarken.
Vi kommer nok til å se psykisk skadde soldater som ikke takler livet etter endt tjeneste, og det går nok mange tikkende bomber blandt oss allerede.
Jeg benytter anledningen nok en gang til å si at det er fullstendig galskap å sende norske soldater til en krigføring som er så meningsløs. Denne krigen har ikke Nato noen helst sjanse til å vinne.
2010-09-28T12:04:42

Christen Krogvig Christen Krogvig

28. september 2010 - 11:04

Faller soldatene i ryggen

Det norske forsvaret faller soldatene i ryggen på grunn av noen bagatellmessige uttalelser til et mannfolkblad. Den enkelte som vurderer å verve seg må nå tenke seg om på nytt. Det er åpenbart uheldig når soldater ikke kan føle trygghet for at egne offiserer er lojale. For lurer jeg på om de som kritiserer de norske heltene i Afganistan selv har deltatt i strid noen sinne?
2010-09-28T12:09:48

Tom Rød Tom Rød

28. september 2010 - 11:09

Dumme uttalelser

Dette er unge menn som avreagerer verbalt. De jobber og lever i en enormt stresset situasjon. La dem få utagere seg uten å lage en stor sak ut av det.
2010-09-28T12:37:17

Leif Andersen Leif Andersen

28. september 2010 - 11:37

Ikke første gang.

"– Hvis vi ikke gjør noe og lar dette skure, kan dette utvikle seg til en situasjon vi ikke ønsker. Holdninger gir seg gjerne uttrykk i handlinger. Og når du vet hva vi gjør i Afghanistan så er det veldig viktig at handlingene ikke blir feil, sier Lervik til VG Nett."

Det er ikke første gang soldater mister jobben p.g.a av dårlig holdning. Neppe den siste gang heller. Selv om vår stat så pent forklarer at de luker ut "dårlige epler".

Det er ikke soldatene det er noe galt med, det er krigen. En krig som ikke kan vinnes. En krig som kommer til bli verre for hvert år som går. Få soldatene ut NÅ !
2010-09-28T13:06:01

Øystein Jensen Øystein Jensen

28. september 2010 - 12:06

............debriefing ...... !

.......håper forsvaret er blitt bedre på debriefing etter endt utenlandsoppdrag. Vi som kom hjem fra Libanon fikk ikke en gang møte ledelsen . innlevering - hei og ha det ! FDI4 som var personalansvarlig giddet ikke engang å melde tjenesteperioden inn til Statens Pensjonskasse - dette oppdaget jeg nå når jeg skulle heve min pensjon.........
2010-09-28T16:02:46

Øyvind Lunde Øyvind Lunde

28. september 2010 - 15:02

Media kunne spart seg...

I en hvilken som helst gruppering av mennesker vil du finne noen som ikke veier sin ord med gullvekt. Det gjør vel ikke nødvendigvis respektable? politikere heller om de tror at ingen hører de.
At media elsker å sette agenda og få oppmerksomhet og økt omsettning burde alle vite. Å henge ut en gruppe mennesker som har nok å slite med grunnet noen verbale utsagn fra enkelt individer er helt utrolig.
I enhver situasjon som oppleves stressende eller truende er det lett å ty til sterke uttrykk og galgenhumor "sjargong" som ikke alltid er stueren, men pokker heller det betyr ikke at det er alvorlig ment. Jobben de utfører krever sitt gi dem litt slakk. De sparket uegnede befalsspirer den gangen jeg var på Madla også. De fanges opp og siles vekk når det blir for ille i det eksisterende systemet i dag også vil jeg tro.