Raser over «rasistisk vaskemiddel»

Artikkelen fortsetter under annonsen

I en kinesisk reklame vaskes en svart mann i vaskemaskinen, og blir kinesisk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Klippet har satt sinnene i kok over hele verden, og debatten om rasisme i Kina har blusset opp. Reklamen for vaskemiddelet Qiaobi begynte å spre seg internasjonalt på nettet torsdag, etter at musikeren Christoper Powell, som bor i Kina, la den ut på Facebook med teksten «Jeg er forferdet».

Allerede debattert i Kina

Reklamen har allerede blitt diskutert i kinesiske sosiale medier, etter at den angivelig skal ha blitt vist på flere kinoer. Det er imidlertid ikke bekreftet fra Qiaobi at dette er em reklame de står bak.

Les også: – Helt nødvendig å si fra, jeg holdt på å kaste opp

Laget etter italiensk mal

Klippet ser ut til å være sterkt inspirert av en serie med vaskemiddelreklamer fra Italia i 2007. Men der er budskapet motsatt:

I 2009 tok den kinesiske talkshowdronningen Hung Huang opp debatten om rasisme mot mørkhudede i Kina.

«Vi pleier å være fordomsfulle mot dem med mørkere hud, og beundrer de som har lysere hud en oss. Det er en ondskap som ligger dypt i oss» skrev Hung på bloggen siden den gang.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Radio-profil Rune Nilson tar et oppgjør med rasisme og fremmedhat

– Hudfarge markerer klasseskille

Spaltist i China Daily, Raymond Zhou, har skrevet om hvordan fordommer mot mørkere hud er en måte å forsterke klasseskillet på: De mørkere er arbeidere, de rike er bleke.

«Mange av oss ser ned på andre kinesere med mørkere hud: Særlig kvinner. Skjønnhetsprodukter som hevder å lysne huden, er høyt verdsatt. Barn får stadig vekk ros for å ha lys hud» skriver Zhou.

Les også: Rasisme på buss: – Hold kjeft, fordømte IS-kjerring