Toner ned Nato-Jens sin advarsel om russiske militærfly

Som generalsekretær i Nato advarer Jens Stoltenberg mot russiske militærfly og mener de truer sivil luftfart. Det tilbakeviser det norske Luftfartstilsynet. Foto: NTB scanpix.
Som generalsekretær i Nato advarer Jens Stoltenberg mot russiske militærfly og mener de truer sivil luftfart. Det tilbakeviser det norske Luftfartstilsynet. Foto: NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det norske Luftfartstilsynet tilbakeviser Nato-sjef Jens Stoltenbergs påstander om at Russland skal utgjøre en økt risiko. – Aktiviteten har ikke økt veldig mye, sier de.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I dagens utgave av avisen Dagbladet hevder Natos nye generalsekretær at økt russisk aktivitet i luften, utgjør en risiko for sivil luftfart i særlig Norskehavet og i Østersjøen.

Men det norske Luftfartstilsynet kjenner seg ikke helt igjen i beskrivelsen.

– I Norge er russisk militær flyaktivitet ikke et nytt fenomen. Ifølge Luftforsvaret har heller ikke aktiviteten i våre nærområder økt veldig mye de siste årene, sier kommunikasjonsdirektør Tor O. Iversen til ABC Nyheter.

– Den aktiviteten som skjer er heller ikke i nærheten av å være det den var på høyden av den kalde krigen, fortsetter han.

Nato får svensk støtte

Om de russiske flygningene sier Nato-sjef Jens Stoltenberg til Dagbladet:

– De slår av sendere som kan forteller hvor flyene er, og de melder ikke fra om flytraséer. Dette er en risiko for sivil lufttrafikk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: – Russland er en risiko for sivil luftfart

Den svenske Transportstyrelsen sier at de har hatt et par alvorlige tilfeller i Østersjøen hvor russiske militære fly har passert nært sivile fly fra mars og senere i år.

– Vi opplever et økt militært nærvær og økte konflikter mellom militær og sivil luftfart, sier Lars-Eric Blad ved luftfartsavdelingen, til ABC Nyheter.

Luftfartstilsynets Tor O. Iversen sier at norsk sivil lufttrafikktjeneste får informasjon av Forsvaret om flyvninger som ikke er synlige på sivile radarer.

– Denne varslingen gjør at sivil lufttrafikk både blir gjort oppmerksom på aktiviteten og kan sikre at nødvendige sikkerhetsmarginer opprettholdes.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Iversen sier også at «vi har ikke registrert ulykker eller alvorlige hendelser mellom sivil lufttrafikk og russiske militære flyvninger».

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dagens systemer fungerer tilfredsstillende i Norge. Men trafikktetthet og mindre tilgjengelig luftrom gjør nok situasjonen noe mer utfordrende i andre deler av Europa, fortsetter han.

Økt samarbeid med Forsvaret

Svenskene opplever at de russiske flyene slår av instrumenter som gjør dem sporbare for sivile fly, og at de derfor har økt sitt samarbeid med svensk og dansk forsvar.

– Og dette samarbeidet har økt etter hendelsene tidligere i år, sier Blad.

Han avviser likevel at det skal være farlig å fly sivilt i Østersjøen og rundt Sverige.

– Nei, jeg har ikke belegg for å si at det er farlig, sier han.

Det norske Luftfartstilsynet mener det finnes metoder for å redusere risikoen ytterligere:

– Norske luftfartsmyndigheter har prinsipielt holdningen at denne type utfordringer må løses gjennom internasjonale fora som for eksempel FNs sivile luftfartsorganisasjon ICAO, samt europeiske samarbeidsorganer, sier Tor O. Iversen..