Ylvis på 6. plass på Billboard-listen

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ylvis-brødrenes musikkvideo «The Fox» har passert 100 millioner visninger på YouTube. Låten har også klatret til 6. plass på den anerkjente Billboard-listen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Musikkmagasinet Billboard bekrefter overfor VG at Ylvis-brødrenes «The Fox» denne uken klatrer fra en 8. plass til en 6. plass på verdens viktigste hitliste.

Dette blir Ylvis' andre uke på Topp 10. Før Ylvis er det bare a-ha fra Norge som har kommet inn på Topp 10, noe de gjorde med «Take On Me» for 28 år siden.

– I fare for å gjenta meg selv: Det er helt fantastisk. Det er en enorm prestasjon å klatre videre. Det er virkelig helt imponerende, sier general manager hos Ylvis' norske plateselskap Warner Music, Guttorm Raa til VG.

På førsteplass troner 16 år gamle Lorde's «Royals» for andre uke på rad.

YouTube-suksess

Musikkvideoen til «The Fox», som har gjort den norske komikerduoen kjent langt utover Norges grenser, brukte bare 35 dager på å nå milepælen på 100 millioner visninger på YouTube. Den sørkoreanske artisten Psy trengte til sammenligning 51 dager på å nå samme antall treff med giganthiten «Gangnam Style», skriver VG.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter tre og en halv måned nådde imidlertid «Gangnam Style» én milliard visninger, noe også Ylvis-brødrene sikter mot.

– Vi får ta kaken når vi har kommet til én milliard, sa Vegard Ylvisåker til VG på Gardermoen tirsdag kveld.

I USA

Han og broren Bård var da klare for en ny tur til USA. Denne gangen skal de være gjester på de to store TV-showene «Late Night With Jimmy Fallon» og NBC-morgenshowet «The Today show with Carson Daly». De skal også portretteres av storavisa New York Times.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De hadde imidlertid aldri forestilt seg at de ville nå 100 millioner visninger med revelåta.

– Da det nærmet seg ti millioner klikk, sa jeg til en kamerat at det passet litt dårlig med kake da og at vi fikk ta det til jul når vi kanskje er kommet opp i 100 millioner. Så det er jo vittig at det har gått én måned, og plutselig er vi der, sier Bård Ylvisåker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Se også: Tvillinger tar «The Fox» et steg videre

På hitlistene

«The Fox» var onsdag på tiendeplass på iTunes' topp ti-liste over de mest spilte låtene i USA. Den er nummer åtte i Canada, på andreplass i Finland og nummer tre i både Sverige og på New Zealand. I Norge troner den ikke overraskende helt på toppen av iTunes-lista.

Ifølge VG ønsker Ylvis-brødrenes produksjonsselskap Concorde å registrere «Ylvis» og «What does the fox say» som varemerker. Søknader om dette ble sendt Patentstyret i slutten av september, og ifølge manager Jørgen Thue ønsker brødrene blant annet å lage T-skjorter knyttet til låten.

Les også: Medieforsker: – «The Fox» er trolig en døgnflue