
- Vet ikke hvorfor fraværet gikk opp
Ny IA-avtale
Arbeids‐og inkluderingsdepartementet oppnevnte 27. november 2009 en faglig ekspertgruppe for å vurdere mulige administrative tiltak som vil kunne redusere sykefraværet.
Gruppen består av: Seniorforsker, professor Arnstein Mykletun, Nasjonalt folkehelseinstitutt, Bergen (leder)
Forskningsdirektør, professor Hege R Eriksen, Uni helse, Universitetet i Bergen
Seniorforsker, professor Knut Røed, Frischsenteret, Oslo
Fastlege Gisle Schmidt, Oslo
Fastlege Anette Fosse, Mo i Rana
Overlege Grete Damberg, Arbeids‐og velferdsetaten, Oslo
Fylkesdirektør Ellen Christine Christiansen, Arbeids‐og velferdsetaten, Oslo
Ass. direktør, professor Bjørn Guldvog, Helsedirektoratet, Oslo.
Regjeringen og partene i arbeidslivet forhandler i disse dager om en ny IA-avtale, som skal være på plass senest 1. mars.
Den første Intensjonsavtalen om et mer inkluderende arbeidsliv ble undertegnet av myndighetene og partene i arbeidslivet første gang i oktober 2001.
Den 14. desember 2005 inngikk arbeids- og inkluderingsministeren, på vegne av regjeringen, en ny intensjonsavtale med partene i arbeidslivet om et mer inkluderende arbeidsliv. Denne avtalen har nå utløpt. Partene skal nå forhandle fram en ny IA-avtale, som etter planen skal være på plass 1. mars 2010.
IA-avtalen skal være et virkemiddel for å få til et mer inkluderende arbeidsliv og forebygge overgangen fra arbeid til trygd. Avtalen skal sette fokus på å redusere sykefraværet og uførepensjoneringen, øke avgangsalderen i arbeidslivet og sikre rekrutteringen av personer med nedsatt funksjonsevne og andre utsatte grupper i arbeidslivet.
(ABC Nyheter): Onsdag la regjeringens ekspertutvalg fram sine forslag til hvordan sykefraværet kan gå ned.
Et hovudfokus i rapporten er mer bruk av gradert sykemeldig, noe som også ble foreslått i 2004. Endringen førte den gang til at fraværet gikk ned og holdt seg lavt i en periode, for så å gå opp igjen.
Nå skal forslagene opp på bordet igjen.
- Det er noe å lære av hva som skjedde i 2004, sa Arnstein Mykletun, som leder ekspertgruppen.
Les ekspertgruppens rapport her.
Gamle tiltak virker ikke
Blant forslagene er å begrense 100 prosent sykemelding til unntakstilfeller, og at arbeidsgivere må betale 20 prosent ved full sykemelding mellom 8. og 52. uke.
Statsminister Jens Stoltenberg understreket at det ennå ikke er enighet om ekspertutvalgets punkter, men forsvarte mer bruk av gradert sykemelding.
Det han ikke kunne svare på er hvorfor tiltakene fra 2004 ikke lenger virker. Bare 18 prosent av dagens sykemeldinger er i dag graderte. I tillegg fungerer oppfølgingsmøtene dårlig, og ikke en eneste bedrift er blitt straffet økonomisk for å bryte sine forpliktelser over sykemeldte.
Les også: - Ingen straff for ikke å følge opp
Eksperter er uenige
- Hvem er det som har sovet i timen siden 2004, statsminister Jens Stoltenberg?
- Det vi ser er at det er veldig stort usikkerhet rundt dette. Det understreker utvalget selv, og det understreker eksperter. Det er stor faglig uenighet om hva som er økt fravær. Det er mange modeller, og de er enige om at ingen av dem er særlig gode, sier Stoltenberg til ABC Nyheter.
- Er ikke dette et tegn på at regjeringen ikke har gjort nok for å følge opp?
- Siden vi ikke er sikker på hva som er årsaken til det høye sykefraværet, så skal vi heller ikke fordele skyld. Det viktigste er nå å ta et felles ansvar for å få fraværet ned, sier Stoltenberg.
- Kan føre til press på arbeidstaker
Unio-leder Anders Folkestad er blant dem som etterlyser et klart svar på hva som ikke fungerer i dag.
- De klarte ikke å fokusere på hva som har sviktet siden den gang. Hva har de omliggende samfunnsforholda hatt å si? Det vet vi ikke. Tiltakene som nå er foreslått gjør dette enda viktigere, sier Folkestad.
Han frykter at fokuset på graderte sykemeldinger kan føre til press på den enkelte ansatte.
- Dersom dette bare blir en overskrift, kan dette føre til et press på arbeidstaker som ikke er bra, sier Folkestad til ABC Nyheter.
- Slik vi forstår det nå, mangler det satsing på arbeidsmiljø generelt. Bedriftshelsetjenesten er ikke nevnt i gjennomgangen. Vi er helt sikre på at hvis gradering skal fungere, så må NAV og arbeidslivsentrene være mer operative. Vi savner verktøy, sier Folkestad.

Pengesedler varmer fattige ungarere
Lesernes kommentarer
Liv Eva Gråsletten
3. februar 2010 - 17:39
Tiltak for å få ned sykefraværet
2. Utredningsfasene (ofte flere utredninger) må rasjonaliseres i tid, ansatte går i lang tid og venter på den ene utredningen etter den andre (få det inn i "raskere-tilbake-pakka")
3. februar 2010 - 18:08
Enkle systemer!
Samstundis blir ein pålagt stadig tregare reguleringer som ikkje blir fylgt opp.Strukturendringer er ein stor orsak som auker stressnivået og over tid skaper utbrentheit,kjensle av ikkje å meistre arbeidssituasjonen,krav til at ein skal heile tiden yte max osb.Det igjen fører til negative spiraler over sikt.Pendling og usikkerhet om ein kommer seg tidsnok på arbeid osb er og orsak til utmatting.Så må ein sjå på orsak til auking i psykiske lidinger som ofte kommer av komplikasjoner på arbeidsplassen som det er lite kompetanse for å kunne hjelpe.I det heile har ikkje folk opplæring/erfaring i å takle kvardagen over lange perioder,men over korte perioder går det betre.
Geir oddvar Olsen
3. februar 2010 - 18:23
sykefravær
Jan-egil Bogdanoff
3. februar 2010 - 20:45
Stutsminister.
Nå blir det et skred av arbeidsledige, som har vært uheldig å vært langtidsykemeldte.(disse kan se langt etter å får en jobb i det private næringsliv) Veldig bra at Frp ikke godtar denne for for avstraffing, og ansvarsfraskrivelse som den rødgrønne regjering legger frem. Regjeringen, og en del byrokrater har ikke forstått at arbeidsgivere ikke kan lastes økonomisk for mer enn de allerede er. Det er faktisk slik at det er den private næringen i landet som får svi...
En ting til...: mange hundre går i måneder og år for en filleting som skal utredes, og behandles. Slikt blir det helsekøer av, og som gjør at landets statsminister og helseminister kan gå i strupen på sykemldte.
Men husk Jens du har et par stykker i din familie som også er syke, så dette får bli en bommerang til deg og dine kamphaner.
Leif Folle
3. februar 2010 - 19:02
eksperter
Arild Vinjor
3. februar 2010 - 19:10
Hei!Det er den falske
Egil Brevik
3. februar 2010 - 20:40
Først gikk fraværet ned, så gikk det opp igjen
http://www.f-b.no/nyheter/500-kan-miste-sykepengene-1.2006941
"Fra i morgen kan nærmere 500 pasienter i Østfold miste sykepengene sine fordi de ikke har god nok plan for sykemeldingstiden"
Oppfølgingsplanen var arbeidsgivers ansvar, men pytt, pytt...
Da gikk sykefraværet ned (og sykenærværet opp?)
Etterpå gikk sykefraværet opp igjen.
Teori: Kanskje det straffet seg å friskmelde seg for tidlig for å unngå stopp i sykepenga. Mange ble bare enda dårligre..
Jeg leser at ingen sanksjoner er gitt til arbeidsgivere enda sanksjonsbeløpet ble høynet i 2006.Vi bør ikke fortsetter med lover som ikke skal brukes. Derfor bør sanksjoner mot arbeidsgiverne fjernes fra lovverket.
Hvor mange mistet sykepengene? Det kan ingen svare på.
Sverre Lillemo
3. februar 2010 - 21:00
Sykefravær
Så uttaler den norske statsministeren at han ikke visste hvorfår fraværet gikk opp. Da er det mere eller husken det er galt med.
Like dumt håndtert som resten av svineinnflensa.
Liv Eva Gråsletten
3. februar 2010 - 21:04
Ekspertgruppa har talt
Liv Eva Gråsletten
3. februar 2010 - 21:03
Ekspertgruppa har talt
Arne Byrkjeflot
3. februar 2010 - 21:06
Utgiftsposter lever farlig.
Kombinasjonen av utgiftspost og uinnskrenket makt til arbeidsgiver overfor arbeidstakere som ikke er i sin beste form høres ikke bra ut.
Magne Stølen
3. februar 2010 - 21:41
sykefraver
han er like åndsfraverende som resten av sossen som sit i regjeringa.det er ikkje lenge sia det var reklamert med noko som dei kalla svineinfluensa.der vet alle som trodde dei hadde fått desse symtomer oppmoda om å halde seg heime.men glupingen har vel glemt dette,då det ikkje passar inn i debatten om å ta fra slitarane ein liten rett dei har opparbeid seg.
og det er ikkje sykemeldingane til folk flest som tar knekken på sosialbudsjettet,men det får bli ein anna debatt,tippar han veit kva det er,men han er vel for feig til å komme inn på den sida av saka.
Gerd Bratli
4. februar 2010 - 9:47
Sykefravær
Sykefraværet gikk ned fra 15% til vel 2%. Så kom ikke å fortelle meg at det ikke jukses med sykefravær!
4. februar 2010 - 13:48
Vi er opplært til å jukse.
Det lærer ein alt i barnehagen og spreier seg etter kvart ein klatrer i skulesystemet,arbeidsplassen osb.
Så juksing er noko vi er opplært til.Du skal ikkje jukse seier ein,men janus to ansikter flyter fritt i vårt samfunn i dag.
Samfunnet er spekka med juks om du ikkje sjølve passer på at du ikkje blir utsatt for juks.DU MÅ SJØLVE PASSE PÅ AT DU IKKJE BLIR UTSATT FOR JUKS.Det kaller vi å ansvar som også uteblir meir og meir.
Alt henger sammen med alt:)
Kenneth Hughes
4. februar 2010 - 15:24
Sykefravær
Beising av bolig, evt. oppussing innvendige. Møbelkjøp, dagen derpå.
Å kutte ned fraværet?
75% lønn første 3 dager, evt. 8 dager for de som har 8 dagers egenmelding.