- Slik blir du en god lærer

Stavros Louca er en av superlærerne i serien "Klass 9A" som for tiden vises i Sveriges Television. Foto: Nils Bergendal.
Stavros Louca er en av superlærerne i serien "Klass 9A" som for tiden vises i Sveriges Television. Foto: Nils Bergendal.
Artikkelen fortsetter under annonsen

ABC Nyheter fortalte i går om de svenske ”superlærerne” som forvandlet en problemklasse i Malmö. Her forteller en av dem hvordan han jobber.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Stavros Louca (53) ble i 2006 kåret til Sveriges beste matematikklærer av Kungliga Vetenskapsakademin. Han underviser til daglig på Rinkebyskolan utenfor Stockholm.

I serien ”Klasse 9A” som for tiden vises i Sveriges Television (SVT), skal han sammen med sju andre topp-pedagoger forvandle en svensk niendeklasse. Fra tiende dårligst i landet målt i elevprestasjoner skal Klasse 9A ved Johannesskolan i Malmö bli Sveriges tredje beste i matematikk, svensk og engelsk. På SVTs nettside forteller han om hvordan han går fram. Når han blir spurt om hva han gjør hvis elevene bråker i klassen, sier Louca:

Bråker ikke
- Mine elever bråker ikke. Når jeg får en ny klasse bruker jeg de første timene til å skape en relasjon med elevene. Jeg forteller hvilke krav jeg stiller til dem, hvilke krav de kan stille til meg og hvilke mål vi har. Jeg er tydelig på at jeg ikke kan undervise hvis noen bråker. Men iblant hvis de er slitne kan jeg si, ”ok, vi tar en fem-ti minutters pause.”

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hva gjør du for å aktivisere de stille elevene, spør SVTs journalist.

- Jeg bruker mye tid på de sjenerte elevene. Når jeg merker at noen er veldig sjenert og ikke vil snakke i klassen, gir jeg eleven en enkel oppgave som de får god tid til å jobbe med. Og neste time lar jeg eleven legge den fram for klassen. Det skaper tillit. Og senere gir jeg denne eleven vanskeligere og vanskeligere oppgaver. Dessuten gir jeg elevene mye ros, sier Louca som er tidligere konkurransesvømmer for Kypros.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Beslaglegger ikke mobiler
Stavros Louca har faste prøver med elevene annenhver uke.

– Vi har flere typer prøver, men en oppgavevariant er å gi eksakt samme spørsmål som leksene. Om elevene for eksempel har som lekse å løse oppgave 1-50 så består prøven av oppgave 2,11,13,19 og så videre. Poenget er at det er eksakt samme oppgaver som i leksen. Og da blir elevene flaue hvis de ikke har gjort leksene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Louca blir også spurt om han synes det er rett å beslaglegge mobiltelefoner i timen.
– Jeg har aldri beslaglagt en telefon, svarer Louca.

– Om en telefon ringer, så sier jeg ”Kjære Johan…” og da svarer han med en gang, ”Unnskyld, Stavros, jeg glemte å skru den av.” Jeg aksepterer ikke at elevene har mobilen på, men man må være litt fleksibel. Man må vise litt forståelse. Jeg har også vært ung.

Samme muligheter
Stavros Louca synes gutter og jenter har samme muligheter i skolen i dag.

– Absolutt. Jeg tillater aldri at guttene dominerer jentene. Jentene er mine øyenstener. De er mer modne, mer motiverte og klarer seg veldig bra i min klasse, sier Louca og legger til at jentene noen gang faktisk har dominert guttene.
– Men det pleier å jevne seg ut.

Les intervjuer med flere av superlærerne på SVTs nettside.

Lenkene til ABC Nyheters sak i går om det svenske skoleprosjektet "Klass 9A" virket ikke. Derfor dette tekstmessige "bonussporet".