Sensurerte danse-logo

Sensurerte danse-logo
Sensurerte danse-logo
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne røde streken «virker mot kollektivtrafikken». Nå er den fjernet fra trikken.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fakta: Dansens Hus

Dansens Hus åpner den 29. februar.

Huset skal være en gjestespillscene for norsk og internasjonal dansekunst av høyeste kvalitet,

I første sesong vil både velkjente og nyskapende forestillinger fra store deler av Europa besøke huset. Stedet tar sikte på å være et kompetansested for dansekunst, og et hjem for dansekunstnerne.

Offisielle hjemmesider finner du her.

Karene Lyngholm, kunstnerisk og administrativ leder ved Dansens husKarene Lyngholm, kunstnerisk og administrativ leder ved Dansens hus

Like før helgen hengte Dansens Hus sin nye plakater på Oslo-trikken.

De ville fortelle omverden om åpningen av huset den 29. februar. Etter fem dager ble kampanjen fjernet. Årsaken er at Oslo Sporveier, som skiftet navn til Ruter i 2008, mente at plakatene lignet for mye på tagging.

De hevder at kampanjen sender ut feil signaler og derfor «virker mot kollektivtrafikken». Kampanjen skal ha blitt fjernet på bakgrunn av negative tilbakemeldinger Ruter har fått fra publikum.

Karene Lyngholm, kunstnerisk og administrativ leder ved Dansens hus sier til ABC Nyheter at hun ikke var sikker på om hun skulle le eller gråte da hun fikk beskjeden.

- Først trodde jeg det var en dårlig spøk. Jeg klarte ikke å relatere kampanjen til ordet tagging. Jeg visste ikke om jeg skulle le eller gråte. Det var veldig komisk. Det som ikke er komisk er at vi har fått ødelagt en kampanje. Det er ugreit at Oslo Sporveier bryter en forretningsmessig avtale på få timers varsel.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Klikk på bildet under for å få et bedre inntrykk av kampanjen:

Dansens sjel

Lyngholm forteller at det ligger en klar kunstnerisk tanke bak kampanjen.

- Her har du en hvit bakgrunn der en rød strek danser, hopper og beveger seg. Dette er en beskrivelse av dansens sjel som er bevegelse i rom. Vi ville ikke gi et definert inntrykk fordi vi vil tilby masse ulike former for dans. Derfor er dette et godt symbol på dansekunsten og vi vil bruke signaturen framover, men den vil se annerledes ut hver gang.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den oppgitte Lyngholm har ikke fått klarhet i hvor mange som faktisk reagerte på kampanjen.

- På mandag sa Ruter at det var én som hadde reagert. Siden har jeg blitt fortalt at det var mange eller veldig mange. Det er et stort sprik i det de sier.

Informasjonssjef i Ruter, Gry Isberg er ordknapp når hun får spørsmål om hvor mange som faktisk har reagert på den røde streken.

- Vi har fått mange sterke reaksjoner. Det er særlig førerne som har fått høre det. Mer enn det kan jeg ikke si, sier hun og henviser til reklameselskapet JCDecaux som distribuerer kampanjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Symboltung symbolsak

Administrerende direktør i JCDecaux Øyvind Markussen sier til ABC Nyheter at han forstår Ruters lave terskel for visuelle uttrykk som ligner på tagging. Han legger til at plakatene fra Dansens Hus har blitt en symbolsak Ruter kunne klart seg uten.

- Vi har fullt redaktøransvar for all reklame på trikken, men i enkelte tilfeller finnes det innsnevringer av avtalen. Blant annet så kan vi ikke ha kampanjer som er til skade for kollektivtrafikken og det er tydeligvis det Ruter føler at Dansens Hus-plakatene er. Denne saken har imidlertid blitt langt større enn den fortjener, sier han.

Verdt millioner

Kampanjen kostet Dansens Hus 150.000 kroner. Karene Lyngholm regner med at de nå får pengene tilbake.

- Vi har forholdt oss til JCDecaux og har gjort alt de ba oss om. Så vidt jeg vet er det ikke lagt inn en klausul om en slags sensurinnstans. Vi har betalt for en vare vi ikke har fått, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Øyvind Markussen er klar på at kulturinstitusjonen skal få pengene tilbake.

- Vi skal ordne opp med Dansens Hus. Samtidig vil jeg føye til at de har fått oppmerksomhet de bare kan drømme om. Kampanjen de har kjøpt kostet 150.000 kroner. Denne saken har gitt dem medieomtale verdt et par millioner kroner. Noe som er hyggelig for det er et fantastisk tiltak.