- Færre tar høyere utdanning

Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

En fersk undersøkelse viser at det er færre som tar høyere utdannelse.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er færre som tar høyere utdannelse i dag, fastslår NHH professor Kjell G Salvanes.– Det er færre som tar høyere utdannelse i dag, fastslår NHH professor Kjell G Salvanes.

En meningsmåling viser at det er færre som er interessert i å ta høyere utdanning etter fullført videregående.

– Det er færre som tar høyere utdannelse i dag. Det er en klar sammenheng mellom de som trekker seg tilbake fra arbeidslivet og de som ikke har fullført videregående skole, sier professor Kjell G. Salvanes ved Norges handelshøyskole.

Han er i første omgang opptatt av å forbedre kvaliteten i grunnskolen.

Det kom fram under en presskonferanse i dag hvor Næringslivets hovedorganisasjon (NHO) presenterte tall fra Synovate MMI.

Målingen undersøkte holdninger til norsk skole i befolkningen.

Flest gutter
Et av funnene er at det fortsatt er flest gutter som dropper ut av videregående skoler. Og tallene øker.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Per i dag er det rundt 195 000 studenter ved norske universiteter og høgskoler (både offentlige og private). Av disse er 60 prosent kvinner.

I undersøkelsen har de også blant annet spurt 1665 personer om de mener velstanden i Norge svekker elevenes innsats på skolen. 64 prosent svarer at de er helt eller delvis enige.

- Vi ligger på velferdstoppen i Norden og samtidig presterer vi aller dårligst. Faren er at vi blir litt tilbakelente og tenker at ting ordner seg uansett, sier NHO-direktør Sigrun Vågeng.

For lite kunnskap
Lærerne har for lite fagkunnskap mener president for NHO Erling Øverland.

- Det er viktig at næringslivet tar et tak. Vi må sørge for å forbedre alle og ikke bare lærerne for å bevare kompetansen i norske skoler, sier han.

Illustrasjonsfoto forside: Scanpix