Piloter får EU-støtte

Piloter får EU-støtte
Piloter får EU-støtte
Artikkelen fortsetter under annonsen

EU-kommisjonen er enig med norske piloter, og taler dermed Luftfartstilsynet midt imot.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Pilotene jubler over uttalelsen fra EU-kommisjonen, som gir dem medhold i at de ikke trenger å sikkerhetskontrolleres.

ABC Nyheter har forhørt seg med EU-kommisjonen, og en faggruppe, som er spesialister på luftfartslovgivning, har konkludert med at piloter som arbeidsgruppe kan fritas fra sikkerhetskontroll på norske flyplasser.

Opplysningen tok onsdag Luftfartstilsynet fullstendig på sengen.

- Jeg kan ikke gi noen kommentar på stående fot, men vi skal ta kontakt med EU-kommisjonen for å bringe klarhet i tolkningen av regelverket, og vi vil komme med et svar så snart dette foreligger, sier informasjonsdirektør Bjørn Friis i Luftfartstilsynet til ABC Nyheter.

Har ikke hjemmel

Luftfartstilsynet har fått mye kritikk fra norske flygere for at de må igjennom sikkerhetssjekk før de skal ut og fly.

Jørgen Ingebrigtsen, leder for Securityavdelingen i Luftfartstilsynet sa til ABC Nyheter forrige uke at han ikke har noen problemer med å forstå «at sikkerhetskontrollene skaper problemer for flyansatte.»

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er et krav i det felleseuropeiske regelverket at alt personale, inklusive flybesetninger, skal gjennomsøkes før de får innpassere på sikkerhetsbegrenset område, skrev Ingebrigtsen i en e-post til ABC Nyheter forrige uke.

- Det forefinnes ikke hjemmel for å unnta piloter for sikkerhetskontroll. Regelverket forstås og praktiseres likt i hele Europa, skrev han i den samme eposten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

EU-kommisjonen motsier Luftfartstilsynet

Men ABC Nyheter er kjent med at det i EU-forordning 2320/2002, som Luftfartstilsynet viser til, finnes en hjemmel for at særskilte grupper kan unntas fra sikkerhetsbestemmelsene.

ABC Nyheter er også kjent med at denne hjemmelen har blitt brukt når Luftfartstilsynet har gitt dispensasjon for tollere og polititjenestemenn.

Hjemmelen det refereres til, har følgende ordlyd:

"Vedkommende myndigheter kan fastsette at visse kategorier av personer skal gjennomgå spesielle kontrollprosedyrer eller fritas for gjennomsøking."

Artikkelen fortsetter under annonsen

ABC Nyheter kontaktet EU-kommisjonen for å få svar på om denne hjemmelen kan brukes for å frita flygere for sikkerhetskontroll på flyplasser i Norge.

I svaret fra EU-kommisjonen, som er sendt av en pressekontakt ved Spokespersons Service - Transport Policy, avkrefter de at reglene er absolutte, og at det åpnes for fritak.

Spørsmålet vi sendte, var:

Kan dette punktet brukes for å frita flygere fra sikkerhetskontroll?

Svaret vi fikk, var:

- Ja, dette punktet kan brukes til det formålet.

Pressekontakten ønsker ikke å stå frem med navn siden hun har konferert med fagpersoner, som har kommet med en uttalelse, og pressekontakten kan derfor ikke direkte stå inne for uttalelsene

Pilotene jubler

Leder av Widerøes Flygerforening, Tom Liverud er glad for at de nå får støtte fra EU. Flygerne har hele tiden hevdet at hjemmelen åpner for fritak, mens Luftfartstilsynet har vært uenig i dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi har hele tiden hatt opplevelsen av å tale for døve ører, forteller han. - Vi er glade for at EU-kommisjonen støtter vårt syn i forhold til at det eksisterer et hjemmelgrunnlag for fritak, og jeg vil finne det bekymringsfullt og svært underlig om tilsynet ikke tar EU-kommisjonen på alvor.

- Å ha et sikkerhetsregime med kontroll av flygere er et spill for galleriet. Det har aldri i flyhistorien skjedd at en yrkesflyger i passasjertrafikk har gjort noe som skulle tilsi et slikt kontrollregime, sa han til ABC Nyheter 25. oktober.