- Konkurransen med Google ble for tøff

- Konkurransen med Google ble for tøff
- Konkurransen med Google ble for tøff
Artikkelen fortsetter under annonsen

 Schibsted svinger nå øksa over sin nettsatsing Sesam.no. 130 millioner kroner skal spares inn. Konkurransen med den suverene markedslederen Google ble for tøff, mener analytikere.  

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Foto: Scanpix
Administrerende direktør Arild Nilsen i Sesam.no vil ikke fortelle hvor mange som mister jobben.

- Jeg tror det kunne ha vært mulig å skape et ledende varemerke på søkemotorer i Norge, men det er mulig at prisen kanskje ble for høy for Schibsted, sier Gisle Hannemyr, informatikkforsker ved Universitetet i Oslo.

Da Sesam.no ble lansert i 2005 var målsettingen å bli den største søkemotoren på det norske markedet. I dag er det lett å si at ambisjonene var for høye, mener Hannemyr.

- Det er enkelt å sitte i baksetet og være etterpåklok.

Pengesluk

Bare i årets to første kvartaler har Sesam.no tapt 88 millioner kroner, og er dermed langt fra målet om å gå i balanse innen 2009. For Schibsted er smertegrensen forlengst nådd. I august ble administrerende direktør Mikael Rohde erstattet av Arild Nilsen, tidligere toppsjef i bredbånd-selskapet Telio.

Beslutningen om sparepakken ble tatt i styret i datterselskapet Schibsted Søk i dag, opplyser Nilsen. Han vil ikke fortelle hvor mange ansatte som må gå.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Noen stillinger vil bli kuttet gjennom salg av en av våre virksomheter, men vi ønsker ikke å gå ut med dette før vi har konkludert med hensyn til denne prosessen, sier Nilsen.

- Bakgrunnen for kuttene er at vi ikke har hatt den inntekts- og brukerutviklingen som lå til grunn for satsingen. Nå ønsker vi å ta et steg tilbake. Søketjenesten er fortsatt et satsingsområde for Schibsted, men vi vil være mer fokusert på det vi er gode på enn tidligere, nemlig aktualitets- og nyhetssøk, fortsetter han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det betyr i praksis at vi reduserer noe av antallet «vertikaler», for eksempel værsøk, sier Nilsen, og erkjenner at konkurransen med markedslederen Google nok ble mer krevende enn man hadde trodd.

Handler om å attrahere brukere

- Schibsted har jo indikert at de ville gjøre ganske betydelige kostnadsreduksjoner, så det er ikke overraskende at kuttene nå kommer, sier medieanalytiker og fungerende administrerende direktør Atle Vereide i Enskilda Securities.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han mener det blir spennende å se om kuttene får følger for selve produktet.

Hovedgrunnen til at Sesam.no sliter, er ifølge Vereide at de har hatt for få brukere i forhold til kostnadsbasen.

- I dette markedet handler det først og fremst om å skaffe nok lesere eller brukere. Sesam.no har hatt for få brukere til å klare å attrahere annonsører.

For å lykkes tror Vereide at Sesam.no må utnytte bedre tilknytningen til Schibsted.

- Vg.no og E24 har jo lyktes. Det å kapitalisere på Schibsteds øvrige sites burde være høyt oppe på prioriteringslisten til Sesam.no, sier han.

Ekstrem markedsposisjon

Gisle Hannemyr mener de som forsøker å ta opp konkurransen med Google har dårlige odds.

- Googles markedslederposisjon er ekstremt sterk. Det er svært vanskelig å slå inn en kile der.

Likevel er det mulig å slå seg fram i dette markedet, mener han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Google klarte jo i sin tid å skyve ut Altavista, fordi Altavista sov i timen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han tror en av grunnene til Googles suksess er at de har vært flinke til å integrere seg selv i mange ulike verdinettverk, slik som Google Earth og 50-60 andre.

- På den måten skaper man en merverdi med søketjenesten som utgangspunkt. Mens Sesam.no er mer en rendyrket søketjeneste hvor synergieffekten ikke er tilstede på samme måten.

Google har erobret hjertene

Et problem for norske aktører er at det norske markedet er lite, mener Nina Hølke i mediebyrået Confetti. Hun har blant annet gjennomført undersøkelser om nordmenns preferanser når det gjelder søkemotorer.

- Så å si alle svarer at de foretrekker Google fordi «Google gir best svar». Folk har rett og slett lagt hjertet sitt i Google, sier Hølke.

Hun mener at en slik posisjon ikke skapes på en-to-tre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Her er det mange seige mekanismer, ikke minst vanene våre. Det å endre dem i løpet av noen få år tror jeg ikke noe på.

Norske «wannabees» i dette markedet har heller ikke bare Google å bryne seg på. Ikke bare Kvasir er en sterk aktør. Gjennom sitt kjøp av Gule Sider har også Eniro fått en sterk posisjon, mener Hølke.

Det det handler om er å knekke brukerkoden, mener hun. Selv har hun ikke nøkkelen, men antyder et svar.

- Jeg tror Sesam har presset det maksimale ut av samarbeidet med Schibsted. De har helt ok trafikk på sine nettsider. Men jeg tror de har glemt å spørre seg om hva som skal til for at vi bruker dem uoppfordret, sier Nina Hølke.

Artikkelforfatter Mona Vaagan jobber som frilanser for ABC Nyheter.