Anmeld meg!

Artikkelen fortsetter under annonsen

ReviewMe er en av flere tjenester som gjør at bloggere kan tjene penger på å anmelde produkter og tjenester, men ønsker bloggere å bli «kjøpt og betalt»?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

ReviewMe er en relativt ny tjeneste på nettet som knytter leverandører som har et produkt de ønsker å få skrevet om med bloggere som ønsker å tjene penger på produktevalueringer. Mange bloggere engasjerer seg i spesielle temaer, hvilket ofte også innebærer at de skriver om produkter og tjenester i tilknytning til temaet.

I Norge har det vært relativt lite vanlig at leverandører og reklamebyråer kontakter bloggere direkte for å få produktomtale. Det finnes allikevel flere blogger som skriver om produkter, spesielt innenfor spill og teknologi. Med tjenester som ReviewMe kan bloggere tjene penger på anmeldelser av produkter og tjenester som de mest sannsynlig ville skrevet om uansett.
En lignende tjeneste, PayPerPost, har fått kritikk fordi de fungerer mest som en oppslagstavle for leverandører som vil ha positiv omtale for en gitt pris. ReviewMe krever at alle må oppgi at de får betaling for å skrive om produktet. I tillegg understreker de at ingen av bloggerne er forpliktet til å skrive positive evalueringer. På sikt vil det underminere tjenesten og føre til at bloggerne mister troverdighet. Det er ingen tjent med.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ny markedsføringskanal?

Mange bloggere har ikke noe i mot å tjene penger på bloggen sin gjennom betalt reklame. Tjenester som ReviewMe kan bidra til å skape en markedsplass for leverandører som ønsker omtale og bloggere som ønsker å tjene penger. Leverandørene får en oversikt over hvilke bloggere som skriver innenfor deres områder og sender en forespørsel til en eller flere bloggere. Så er det opp til bloggeren om han eller hun vil skrive om produktet. Selv om produktet blir slaktet vil bloggeren allikevel få betalt. Betalingen avhengiger blant annet av antall leser og ranking på tjenester som Technocrati.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

PR-byråer og større selskaper begynner å få øynene opp for nye medier som en markedskanal for sine produkter. Mange bruker viral marketing allerede for å spre ordet om sine produkter og for å nå nye målgrupper, særlig ungdom. Kanskje tjenester som ReviewMe åpner for bloggere som en ny seriøs kanal ut mot spesielle målgrupper?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ønsker uavhengighet

De færreste norske blogger er svært spesialisert inn på produktområder, men skriver gjerne engasjert om temaer som interesserer dem. Fashionfiles og Fashion.Faux.Pas er to norske blogger som spesialiserer seg på trender og mote. Begge skriver gjerne om sine yndlingsdesignere, yndlingsprodukter og gir tips om gode nettsteder for mer informasjon.


Typisk Tor Andre kaller seg en mediegourmand og skriver om film, nyheter, TV og bøker. I tillegg til lengre personlige filmanmeldelser har han spesialisert seg på anmeldelser på 25 ord. Tor Andre sier han ikke ville skrevet betalte omtaler:

- Hver gang jeg blir lei av blogging, spør jeg meg selv om hva jeg egentlig har lyst til å skrive om? Da er det viktig å løsrive seg fra alle bindinger om hva folk forventer, enten det er kåringer, kommentarer eller anerkjennelse fra andre bloggere. Denne typen sponsing ville gjort at jeg i for stor grad hadde følt meg bundet, noe som ville gjort at jeg fortere gikk lei.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han mener at styrken til en god personlig blogg en klar stemme og tydelig avsender.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Troverdighet er den viktigste valutaen en blogger har. Det betyr ikke at bloggeren ikke kan spille en rolle eller være anonym, men tonen skal være gjenkjennelig over tid. Denne typen anmeldelser må være tydelig flagget for at de ikke skal vanne ut troverdigheten til en god blogg.

Han mener at bedrifter som vurderer å bruke blogging som kanal ville tjent mer på å være aktive selv, enten ved jevnlig søke på firmanavnet i søkemotorer, dukke opp i kommentarfeltet eller lage sin egen blogg.

- Det gir langt mer troverdighet enn anmeldelser som kan mistenkes for å være plasserte, avslutter han.

Vi følger bloggmiljøet i Norge og er interessert i hva som skjer. Har du som blogger fått henvendelser fra leverandører eller PR-byråer som ønsker å få omtale eller har du omtalt produkter på oppfordring? Ta gjerne kontakt med heidi@startsiden.no.