Den ene er mye dyrere å eie enn den andre

Mange drømmer om en fin veteranbil. Drømmen trenger ikke være veldig kostbar å realisere, men å holde bilen kan derimot fort bli veldig dyrt.
Mange drømmer om en fin veteranbil. Drømmen trenger ikke være veldig kostbar å realisere, men å holde bilen kan derimot fort bli veldig dyrt.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Corvette eller klassisk Ferrari – hva velger du?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange drømmer om Corvette eller Ferrari som veteranbil. Men mange virkeliggjør aldri drømmen, fordi de er usikre på hva det vil koste.

Tyske MotorKlassik har sammenlignet en del klassikere, og sett på hva det vil koste å eie en Corvette av tredje generasjon, kontra en Ferrari 400i.

Man har tatt utgangspunkt i en 1973 Corvette med den vanlige 350 kubikktommers small-block motoren (5,7-liter) på 190 eller 250 hk. En svært populær amcar her hjemme. Hele 30.464 eksemplarer ble bygget, kun av 1973-modellen.

1973 Corvette gjenkjennes lett med kromfanger bak og glassfiberfront foran.
1973 Corvette gjenkjennes lett med kromfanger bak og glassfiberfront foran.

Ferrarien er en 400i, hvor i står for innsprøytning, og som erstattet vanlig 400 med forgasseroppsett i 1979. Med sine 310 hk (315 hk fra 1982) fra en 4,8-liters V12 var bilen god for 240 km/t. Kun 1.305 400i ble bygget (883 av dem med automatgir), så den er en sjelden fugl å se i det norske kulturlandskapet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne bilen ble offer for en tragedie

Store prisforskjeller

Den første store forskjellen i kostnader er selvsagt innkjøpspris. En Corvette C3 i god tilstand er prissatt til 165.000 kroner av bladet, mens Ferrarien er prissatt til 414.000 kroner. Her må det imidlertid påpekes at Ferrarien er langt mer eksklusiv, og vil også ha en langt høyere forventet prisstigning enn Corvetten. Slik sett kan en 400i være en langsiktig investering, mens det kan være vanskelig å forsvare en vanlig Corvette som noen spesielt lønnsom investering.

Ferrari 365 GT4 2+2 vakte stor oppsikt på Paris-utstillingen 1972. Den er nærmest identisk med 400 og 400i, den største forskjellen er 6 baklykter kontra 4 på 400-bilene.
Ferrari 365 GT4 2+2 vakte stor oppsikt på Paris-utstillingen 1972. Den er nærmest identisk med 400 og 400i, den største forskjellen er 6 baklykter kontra 4 på 400-bilene.

Nå tar Cars&Coffee av her hjemme

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men så var det dette med delepriser da, og da blir regnestykket ganske dramatisk forverret for Ferrari-eieren (spesielt hvis han skulle trenge en motoroverhaling). Her er alle summene bladet oppgir.

Innkjøpspris Corvette: 165.600 kroner
Innkjøpspris Ferrari: 414.000 kroner

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye dekk til Corvette: 2.944 kroner
Nye dekk til Ferrari: 22.080 kroner

Ny framskjerm høyre side Corvette: 11.040 kroner
Ny framskjerm høyre side Ferrari: 23.000 kroner

Skifte bremseskiver foran Corvette: 644 kroner
Skifte bremseskiver foran Ferrari: 2.760 kroner

Skifte støtdempere foran og bak Corvette: 4.600 kroner
Skifte støtdempere foran og bak Ferrari: 25.760 kroner

Ferrari 400 debuterte på Paris-utstillingen 1976 og erstattet 365 GT4 2+2.
Ferrari 400 debuterte på Paris-utstillingen 1976 og erstattet 365 GT4 2+2.

Skifte eksosanlegg Corvette: 9.200 kroner
Skifte eksosanlegg Ferrari: 50.600 kroner

Motoroverhaling Corvette: 41.400 kroner
Motoroverhaling Ferrari: 414.000 kroner

Årsaker til forskjellene

De store prisforskjellene har sine årsaker. Corvetten er masseprodusert, og deletilgjengeligheten er stor. Den har en enorm tilhengerskare, som gjør at det lønner seg for ulike firmaer å lage erstatningsdeler. Mens Ferrarien er laget i et lite antall, med til dels komplisert mekanikk.

1973 Corvette kunne også leveres som Convertible.
1973 Corvette kunne også leveres som Convertible.

Dessuten er det ikke bare snakk om selve delen, man må ikke glemme selve arbeidet. En Ferrari er laget uten tanke på at den skal være lett å vedlikeholde, så det å bytte radiator på en 400i blir fort en hel arbeidsdag. Det er med på å forklare at en motoroverhaling blir like mye som det bilen kostet i innkjøp.

Illustrasjon fra den originale brosjyren for 1973 Corvette.
Illustrasjon fra den originale brosjyren for 1973 Corvette.