Jo – noen ting er fortsatt størst i USA

Det er flere grunner til at Chevrolet selger godt på SUV-fronten, og nye Traverse vil nok også gjøre det.
Det er flere grunner til at Chevrolet selger godt på SUV-fronten, og nye Traverse vil nok også gjøre det. Foto: broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne ventes å bli en bestselger.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Big is Beautiful heter det, noe blant annet GM egentlig alltid har skjønt. I segmentet for de største fullsize SUVene er Chevrolet, GMC og Cadillac sterke merker, og i Fullsize Crossover SUV-klassen har Chevrolet Traverse og GMC Acadia gjort det godt.

Traverse dukket opp i 2008 som 2009-modell, og fikk et facelift med 2013-modellen.

Nå er imidlertid tiden kommet for andre generasjon Traverse, og den debuterer i disse dager på utstillingen i Detroit. Om noen har klaget på plassen i en Traverse er ikke kjent, men i hvertfall er den nye modellen to tommer lengre (5,08 cm) i akselavstand enn før.

Saken fortsetter under

Legger du ned setene på andre og tredje seterad, har du romslig med plass.
Legger du ned setene på andre og tredje seterad, har du romslig med plass.

Mer og mindre plass innvendig

Chevrolet sier at bilen har mer takhøyde innvendig og bedre plass til føttene på andre og tredje seterad enn tidligere. Det er imponerende med tanke på at forrige Traverse var en av de romsligste bilene på markedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

To av tre svensker slipper unna

Bagasjemessig har det imidlertid skrumpet inn litt. Bak tredje seterad er det nå 651 liter bagasjeplass, og med alle setene slått ned er det nå «bare» 2.803 liter, kontra 3.284 liter før.

Les også: Nesten halve rekkevidden kan være borte etter åtte år

Saken fortsetter under

Traverse har en pen linjeføring, og C-stolpen gir litt ekstra karakter.
Traverse har en pen linjeføring, og C-stolpen gir litt ekstra karakter.

C-stolpe gir egenart

Designmessig er nye Traverse blant de peneste bilene i sin klasse, og frontpartiet med den store heksagonale grillen omgitt av smale hovedlykter minner om den mindre Chevrolet Equinox.

En tøff C-stolpe lakkert i bilens farge gir egenart, mens bakenden ligner på GMC Acadia, men med andre baklys.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken fortsetter under

Chevrolet Traverse vil nok fortsette å selge godt, også i andre generasjon.
Chevrolet Traverse vil nok fortsette å selge godt, også i andre generasjon.

RS kun med forhjulstrekk

Chevrolet påstår de har slanket bilen med 160 kg i forhjulsdrevet versjon. Den mer «sporty» RS-versjonen kommer for øvrig kun med forhjulstrekk og en turbomatet firesylindret motor på 255 hk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: UP tok 44 prosent flere for ruskjøring

Men de fleste vil nok velge GMs velkjente 3,6-liters V6 på 305 hestekrefter. Både RS og V6-utgavene kommer standard med GMs nye 9-trinns automat, uansett utstyrsnivå (L, LS, LT, Premier og High Country).

Saken fortsetter under

På andre seterad kan man velge mellom to eller tre seter.
På andre seterad kan man velge mellom to eller tre seter.

Åtte eller ni seter

Avhengig av utstyrsnivå, kommer bilen med enten åtte eller ni seter. Dette fordi de dyrere versjonene har to frittstående kapteinstoler på andre seterad, i stedet for tre sitteplasser. Ellers tilbyr bilen alt av sikkerhetsutstyr, Apple CarPlay, Android Auto, hands-free bakluke og mye mer..

Priser er ikke offentliggjort, men er ventet å ligge rundt 30.000-40.000 dollar for de rimeligste versjonene. For toppversjonen High Country vil prisen ligge rundt 50.000 dollar. Bilen blir å finne hos Chevrolet-forhandlere fra i sommer.

Les også: Ingen vil kjøpe den berømte filmbilen

Saken er først publisert på Broom