Denne uken har Norge satt elbil-rekord

Volkswagen e-Golf er Norges mest solgte elbil og var naturligvis med i markeringen av at det nå er 100.000 elbiler på norske veier.
Volkswagen e-Golf er Norges mest solgte elbil og var naturligvis med i markeringen av at det nå er 100.000 elbiler på norske veier.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det har gått raskere enn selv optimistene trodde.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norge er elbil-land nummer én i verden. Ingen kjøper flere elektriske biler i forhold til folketallet, enn oss nordmenn.

Denne uken passerte vi en ny milepæl for elbilene. Nå har nemlig antallet elbiler på norske veier passert 100.000.

Det er et unikt høyt tall. Og det sier mye om tempoet i elbilsalget av forrige milepæl – 50.000 biler – ble passert i april 2015. Det har altså tatt bare drøyt halvannet år å doble dette antallet.

Gjennombrudd i 2011

Representanter fra alle norske bilimportører med et visst elbilsalg var på plass da Norsk Elbilforening og Zero inviterte til feiring av de 100 000 registrerte elbilene i Norge denne uken.

Elbil-eventyret startet som mange andre eventyr, i det små. De første elbilene som klarte å oppnå særlig salg i Norge, var Buddy og Think. Små, primitive biler med lite av både komfort og plass.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det store gjennombruddet kom i 2011, med Mitsubishi i-MiEV. Den var soleklar bestselger helt til Nissan Leaf kom og tok over den tronen. Og de siste årene har det rullet inn en rekke nye elbiler. Mest profilert av elbilprodusentene har Tesla vært. Mens Opel Ampera-e akkurat nå er den hotteste elbilen i markedet. Den kommer til neste år. Prisene er akkurat ute, og de er gunstige!

Les også: Nå spøker det for nytt elbil-merke

Et foregangsland

Men tilbake til det norske elbilmarkedet. En av produsentene som virkelig har markert seg sterkt her de siste årene er Volkswagen. Deres e-Golf har lenge vært Norge mest solgte elbil.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sammen med den mindre e-up! har den bidratt til at Volkswagen-importøren har levert over 21 500 elektriske biler til norske kunder.

– Den suksessen vi har hatt med elbiler i Norge er gledelig både for oss som importør og for fabrikken. Norge er utvilsomt et foregangsland når det kommer til bærekraftig mobilitet, og det som gjøres her blir lagt merke til, sier Volkswagen-direktør Ulf Tore Hekneby.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: 100.000 elbiler ruller på norske veier

(Saken fortsetter under)

Opel Ampera-e kommer til Norge neste år og flytter grensene for rekkevidde blant elbilene i denne klassen.
Opel Ampera-e kommer til Norge neste år og flytter grensene for rekkevidde blant elbilene i denne klassen.

Ligger et tiår foran

Incentivene regjeringen har lagt opp til har bidratt sterkt til elbil-salget i Norge, men også den hurtige utbyggingen av infrastruktur har bidratt til elbilenes popularitet.

– Vi ligger allerede ett tiår foran de store europeiske markedene når det gjelder utvikling av infrastruktur til elbiler, og derfor ser mange hit for å lære av oss. Elektrisk mobilitet er én av bærebjelkene i Volkswagen Groups strategi. Så den praktiske kunnskapen det norske markedet kan bidra med er viktig for fabrikken, sier Hekneby, i en pressemelding.

Les også: Så billig får du brukt elbil

Jobber på spreng

I april neste år kommer en ny utgave av e-Golf til Norge. Den får vesentlig lenger rekkevidde enn dagens modell. Her handler det om en økning fra 190 til 300 kilometer, målt etter den såkalte NEDC-standarden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dermed er Golf på nivå med det som begynner å bli en liten bunke biler, som tilbyr rekkevidde på rundt 300 kilometer. Dette har på mange måter blitt en ny «standard» i markedet. Men samtidig er det ingen hemmelighet at flere bilprodusenter nå jobber på spreng med å utvikle modeller som skal overgå dette.

I denne sammenhengen blir Opel Ampera-e en «game changer». Den kommer til å bli målestokken i markedet og en bil mange av konkurrentene har god grunn til å frykte. Derfor er det grunn til å vente en rivende utvikling på rekkevidde i årene som kommer.

Les også:

Tar tilbake luksus-tronen – etter 11 år

De to morsomste til under en halv million?

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no