Dette kan du fortsatt gjøre selv på bilen
Her er det penger å spare!
– Nyere biler er så kompliserte at det er umulig å gjøre noe selv. Man må jo være dataingeniør for å i det hele tatt kunne åpne panseret nå…
Det er en påstand jeg ofte hører. Heldigvis er det ikke helt sant.
Jo da, nye biler er kompliserte og avanserte, men det er fortsatt ganske mye man kan gjør selv – også uten all verdens skru-erfaring.
Min påstand er at man ved å gjøre en liten innsats selv faktisk får en bedre og tryggere bil. Samtidig som man får bedre kontroll over tingenes tilstand. Det i seg selv gir en god og betryggende følelse.
Nå er det nå en gang slik at ikke alle kan gjøre alt. Men alle kan gjøre litt.
(Saken fortsetter under bildet)
Når du ikke har peiling:
Noen eksempler: Peile og etterfylle motorolje. Sjekke oljenivå på automatgirkassa. Etterfylle spylervæske, sjekke nivå på kjølevæske og bremsevæske. Kontrollere lufttrykket i dekkene. Sjekke at alle lysene virker.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDisse punktene er også beskrevet i instruksjonsboken, om man skulle være litt i tvil.
Gjøres dette før en langtur, har man god kontroll før man drar av gårde. Gjør du dette før du leverer bilen til service og gir beskjed til verkstedet om at disse tingene er i orden, så behøver ikke de gjøre det en gang til – og du sparer penger.
Selvfølgelig kan man gjøre vask, polering, støvtørking og støvsuging også. Da har man i tillegg en triveligere bil å kjøre rundt i.
Les også: Oljeskift: Du sparer mye på å gjøre det selv
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenNår du kan skru – i alle fall litt:
Er du litt handy, har du gjerne litt verktøy også. Da er det plutselig noe mer man kan gjøre selv. Typiske ting her er oljeskift, skifte av luftfilter, tennplugger, hjulskift og bytte av bremseklosser. Samt skifte av lyspærer og sikringer, montering av stereoanlegg etc.
Det er imidlertid viktig å kjenne sin begrensning slik at man ikke kommer i skade for å gå løs på og demontere noe man ikke klarer å sette sammen igjen.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Skifte motor? Da skal du vite hva du gjør!
Når du fikser det aller meste:
(Saken fortsetter under bildet)
Da har du gjerne godt med verktøy, du har en god plass å jobbe og du har skrudd en god del tidligere. Da er det nesten bare begrensinger med diagnoseutstyr og spesialverktøy som setter begrensningene. Samt egen tid og vilje.
Da kan man skifte registerreim, vannpumpe, eksosanlegg, forstillingsdeler, hjullagre, støtdempere, feilsøke på det elektriske anlegget, overhale bremser etc.
Ja, egentlig det aller, aller meste som skal til for å holde både nye og gamle biler på veien. Du vil etter hvert kjenne bilen din inn og ut, og du kan spare mange kostbare verkestedtimer.
Les også: Brukte alle de stygge ordene jeg kunne – og fant opp noen nye ...
Saken er først publisert på Broom.no
Les også: