Denne bilen skal vi kjøpe på nettet

01 heter den første bilen ut fra Lynk & Co. Den kommer til Europa i 2018.
01 heter den første bilen ut fra Lynk & Co. Den kommer til Europa i 2018.
Artikkelen fortsetter under annonsen

I forrige uke kom nyheten. Volvo eieren Geely kommer med et helt nytt bilmerke, kalt Lynk & Co. I strategien deres ligger blant annet salg via nettet og bildeling.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forrige uke debuterte Lynk & Co. – det nye bilmerket fra Volvo-eieren Geely.

Kineserne har store planer for denne satsingen. Den første modellen skal være klar neste år, i 2018 kommer den til vår del av verden og innen fem år skal Lynk & Co. etter planen komme opp i årlig salg på 500.000 biler. Det er omtrent nøyaktig det samme som Volvo klarte i fjor.

Strategien til Geely er å gjøre Volvo til et premiummerke og konkurrere med særlig Audi, BMW og Mercedes. Lynk & Co. skal så gå i krigen mot de mer folkelige merkene, som Opel, Ford og Skoda.

Kjøpes via internett

Lynk & Co. starter med blanke ark, og de har planer om å gjøre mange ting annerledes enn det som er gjeldende norm i bilbransjen.

Dette handler særlig om distribusjon av bilene. Lynk & Co. skal stå for dette selv, de vil ikke ha noen fordyrende mellomledd. I tillegg ønsker de at kundene skal kjøpe bilene deres via Internett, ikke hos tradisjonelle forhandlere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Enkelte showroom, eller utstillingslokaler, skal opp slik at de som ønsker kan ta en titt utenpå og inni bilene. Det er ventet at service- og verkstedtjenester enten gjøres i samarbeid med Volvo, eller av uavhengige aktører.

Les også: De første bildene: Stor bilsuksess blir helt ny

Produseres i Kina

Lynk & Co. vil også kjøre med faste priser, her skal det ikke være mulighet for rabatter. Bilene skal heller ikke ha ekstrautstyr i tradisjonell forstand. Her blir det kun mulig å kjøpe pakker, der både utstyr og farge på bilen er definert. På den måten vil de sikre mest mulig effektiv produksjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og kostnadseffektiv produksjon blir naturligvis svært viktig: Lynk skal bygge bilene sine på helt nye fabrikker i Kina. Målet er at bilene skal prises «svært konkurransedyktig». Det blir nok også ekstra viktig i vår del av verden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Navnet Lynk er naturligvis ikke tilfeldig. Bilene leveres med infotainmentsystem som alltid skal være koblet opp mot Internett (i alle fall i teorien). Fra den store skjermen midt på dashbordet kan man styre alle bilens funksjoner.

Les også: Dette er de beste blant bil-klassikerne

(Saken fortsetter under)

Bilen skal være koblet opp mot internett hele tiden, Lynk & Co. har en klar strategi rundt bildeling også.
Bilen skal være koblet opp mot internett hele tiden, Lynk & Co. har en klar strategi rundt bildeling også.

Flere modeller på vei

Lynk skal også ha klare tanker rundt bildeling. En egen digital nøkkel, gjør at eieren kan gi andre tilgang til bilen. Via en app kan eieren også kontrollere og overvåke bilen, enten fra en mobiltelefon eller direkte fra bilen.

Modellen 01 er utviklet sammen med Volvo, og bygger på en plattform som heter CMA. Den skal også danne utgangspunkt for en rekke Volvo-modeller i årene som kommer. Designet er gjort under ledelse av Geelys designsjef Peter Horbury, som har en fortid i både Ford og Volvo.

Lynk & Co. har også flere modeller på gang, først ut av dem skal være en sedan.

Lynk & Co. starter med modellen 01, som er en crossover. Den er utviklet i samarbeid med Volvo, slik utnytter Geely stordriftsfordelene.
Lynk & Co. starter med modellen 01, som er en crossover. Den er utviklet i samarbeid med Volvo, slik utnytter Geely stordriftsfordelene.

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no