Dette er triksene bilfabrikkene bruker for å få lavt forbruk

Bilprodusentene trikser seg til lave forbruks- og utslippstall. Foto: Rune Korsvoll
Bilprodusentene trikser seg til lave forbruks- og utslippstall. Foto: Rune Korsvoll
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norske bileiere opplever at det er umulig å få bilen til å gå så billig som det bilprodusentene påstår i sine skryte-tall. Her kan du se triksene som bilprodusentene bruker for å jukse seg til lave forbrukstall.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I sine vintertester har Motor vist at biler med oppgitt forbruk på 0,5 liter på mila, ofte bruker 0,8 på norske veier.

Nå vil EU å innføre nye regler for testing av forbruk og utslipp, slik at tallene stemmer bedre med virkeligheten. Planen er å innføre tester både på landevei og i laboratorium i 2017. I dag kjøres målingene, som ligger til grunn for bilfabrikkenes ”offisielle” EU-tallene for forbruk, CO2- og NOx-utslipp, på en rullende landevei i laboratorium.

De kjøres etter den såkalte NEDC-syklusen (New European Driving Cycle), som inneholder fire kilometer bykjøring og sju kilometer landeveiskjøring under svært gunstige forhold. I tillegg har bilprodusentene en del triks som gjør at forbrukstallene kuttes ytterligere. Det viser en studie gjennomført av den Brussel-baserte organisasjonen Transport & Environment.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Den barske vintertesten av 15 biler

Dette er triksene:

  • Bilen kjører bare på flat «vei».
  • Temperaturen er opp til +29 grader.
  • Klimaanlegg og vifte brukes ikke.
  • Resirkuleringssystemet for eksosgasser ved kaldstart, brukes opp til 17 varmegrader
  • Åpninger i karosseriet teipes igjen for lavere luftmotstand.
  • Batteriet er fulladet, slik at dynamoen ikke lader og «stjeler» forbruk.
  • Radio, setevarme, varmetråder i bakrute etc. brukes ikke.
  • Bilen bruker bare kjørelys.
  • Det er en person i bilen.
  • Antenner og annet som gir luftmotstand er tatt av.
  • Det brukes minste hjuldimensjon, lettrullende dekk og maksimalt dekktrykk.
  • Bilen er finjustert for å gi minimalt forbruk.
  • Sjåføren/roboten er trent til å kjøre super-økonomisk.

Les også: Så mye bruker bilene i virkeligheten

Forbruket dobbelt så høyt

I motsetning til VWs dieseljuks, der det har vært installert programvare som bevisst manipulerte målingene, er ingen av disse triksene direkte ulovlige i henhold til dagens regelverk. Men det er disse måtene å trikse på som EU nå vil forsøke å komme til livs med nye måter å teste forbruket på.

Les også: Så mye NOx slipper bilene ut

At produsentenes tall stemmer dårlig med virkeligheten, spesielt her i Norge når det er snakk om kjøring på vinterføre, viser Motors egen test av forbruket på de bilene som hvert år er med i vår store vintertest. Den kjøres etter den samme syklusen som EU-testen, men i minus sju grader. Biler som er oppgitt med et forbruk på under 0,5 liter på mila, bruker ofte både 0,7 og 0,8 liter på mila i virkelig kjøring. Noen, som Nissan Note brukte dobbelte så mye som det Nissan skryter av i testen av 2014-modeller. Også CO2-utslippet og utslippene av NOx fra dieselbiler blir tilsvarende høyere.

Les også:

En gammel tøffing har takket for seg

Firehjulstrekk på kjøpet

Saken ble opprinnelig publisert på Motor.no