Slik har du aldri prøvekjørt en bil før

På taket av denne bilen står det et unikt kamera, med norsk teknologi, som kan filme i 360 grader. Og det åpner opp for noen helt nye bruksområder. I minst kombinert med spesialbriller som lar deg oppleve opptakene på en helt spesiell måte. På bildet prøver informasjonssjef  i SAS, Knut Morten Johansen, det nye systemet. Foto: Mercedes Norge
På taket av denne bilen står det et unikt kamera, med norsk teknologi, som kan filme i 360 grader. Og det åpner opp for noen helt nye bruksområder. I minst kombinert med spesialbriller som lar deg oppleve opptakene på en helt spesiell måte. På bildet prøver informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, det nye systemet. Foto: Mercedes Norge
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men dette spås å bli en del av fremtiden.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skal du kjøpe en bil, er det lurt med en prøvekjøring først. Men det er ikke alltid så lett å få til, rent praktisk. Nå skal du kunne prøvekjøre bil – sittende i en stol, i SAS-loungen på Gardermoen.

Takket være norsk kamerateknologi og virtual reality-brillene Oculus Rift, kan du der «kjøre» en Mercedes C-klasse opp Trollstigen eller over Atlanterhavsbroen.

Ikke la deg lure av at det ble brukt en A-klasse til å lage filmen. Interiøret av C-Klasse er det man opplever. Interiøret og videoen av landskapet er satt sammen digitalt, inkludert utsikt gjennom taket og bakovervideo i speilene.

Opplevelsen skal gi en helt unik og mer virkelighetsnær opplevelse enn noe annet.

Les også: Blir nesten 100.000 kroner billigere med 4x4

Først i Norge

Oculus Rift er en av de mest spennende tech-bedriftene i Silicon Valley. Kombinasjonen av 360 graders kamera og Virtual Reality-briller, gir deg en helt unik opplevelse av å være til stede der det skjer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes er det første firmaet i Norge som har valgt å bruke teknikken i markedsføring.

– Vi ønsker å nå frem til potensielle kunder på en måte de vi synes er spennende og fascinerende. I fremtiden vil nok dette være måten folk prøvekjører forskjellige biler på, uten å måtte besøke forhandler, tror kommunikasjonsdirektør i Mercedes Norge, Christoffer Nøkleby.

Les også: Unik sportsbil med adelig fortid – funnet i en hekk!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Imponert

Erfaringene fra den spede starten i SAS-loungen på Gardermoen har vært svært positive.

– Det er ingen tvil om de som har fått prøve dette blir imponert. Jeg tror dette blir en vanlig kanal for multimediainnhold, slik mobilen, PC-en og TV-en er i dag. Om fem år tror jeg de de fleste norske hjem har en VR-brille liggende. På samme måten som de fleste har en iPad liggende i dag, mener Nøkleby.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Men tror du dette kan erstatte vanlig prøvekjøring av en bil?

Artikkelen fortsetter under bildet.

– Nei, ingenting slår reell kjørefølelse. Men i dag bruker vi mange timer foran en skjerm før vi bestemmer oss for å prøve bil. Jeg tror at vi i fremtiden vil bruke mye av den tiden «inni» en Virtual Reality-brille. Opplevelsen er ikke helt som å kjøre selv, men mye nærmere enn alt annet.

Les testen av nye C-klasse: Mye billigere – og mye bedre

Mercedes C-klasse er en høyaktuell bil på det norske markedet akkurat nå. Og nå kan du Mercedes C-klasse er en høyaktuell bil på det norske markedet akkurat nå. Og nå kan du "prøvekjøre" den, på en helt ny måte.



– Skjønner hva bestefar mente

– Hvor mye av opplevelsen av å kjøre bil får du egentlig?

– Du får følelsen av å oppleve bilen og veien visuelt. Det er virkelig en fantastisk opplevelse. Og med tanke hvor bra teknologien er allerede i første generasjon, er det bare å glede seg til fremtiden.

Nøkleby trekker paralleller til sin bestefars opplevelse å å se på TV for første gang.

– Han fortalte en gang hvor overveldet han ble da. Først nå skjønner jeg hva han mente, forklarer han.

Les også: Design-Mercedes til en tredjedel av prisen