Audi Q7Den mest utskjelte SUV-en kommer med varmepumpe

Nye Audi Q7. FOTO: Audi
Artikkelen fortsetter under annonsen

Er slanket over 325 kilo og kan fås som ladbar hybrid.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Audi Q7 ble lansert på Frankfurt-utstillingen i 2005 og kom til Norge tidlig i 2006. Den raskt et symbol på alt som var vondt og leit med SUV-ene.

Særlig da Audi i 2008 ble lanserte den 5,1 meter lange giganten (Range Rover er fem meter ) med en motor som gjorde den til verdens sterkeste dieseldrevne SUV.

Med et slagvolum på 5,9 liter og to turboer var V12 TDI-versjonen god for 500 hk og 1000 Nm. Motoren hadde relasjoner til Le Mans-bilen Audi R10 TDI, og satte den 2,6 tonn tunge SUV-en i stand til å gjøre 0-100 km/t på 5,5 sekunder. Den hadde et oppgitt forbruk på 1,13 liter per mil og et CO2-utslipp på 298 g/km. Ikke rart den satte fart på både janteloven og miljøengasjementet.

Nå gjør omsider Audi Q7 comeback som en helt ny bil. Fortsatt stor, men betydelig lettere og med mer klimavennlige motorer. Med en startvekt på 1995 kg, er nye Q7 slanket med 325 kilo sammenlignet med forrige generasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Kjøpe til jul? Nei, denne får du ikke før til påske

Kommer som e-tron dieselhybrid

Nye Audi Q7 kommer først med to TDI dieselmotorer (218 eller 272 hk) og en TFSI bensinmotor (333 hk).

Audi har allerede hatt stor suksess med den ladbare hybriden Audi A3 e-tron, og også Q7 kommer som ladbar hybrid, en dieselhybrid.

Audi Q7 e-tron kombinerer en 3,0-liters TDI motor på 258 hk med en elektrisk motor på 94 kW. Samlet effekt blir 373 hk og et dreiemoment på 700 Nm. Til sammenligning er det maksimale dreiemomentet på dieselversjonene på henholdsvis 500 og 600 Nm.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Her er bilene med flest og færrest feil

Først med varmepumpe

Ifølge Audi blir Q7 e-tron den første plug-in hybriden i verden som leveres med varmepumpe, det reduserer energibehovet for oppvarming og AC i kupéen.

Rekkevidden på ren eldrift er oppgitt til maksimalt 56 kilometer. CO2-utslippet skal ligge under 50 gram, med et forbruk på 0,17 liter per mil. Dette er oppgitte tall.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Alle motorene leveres med 8-trinns tiptronic automatgirkasse.

Les også: Dette digger vi med nye Audi TT

 I 2008 lanserte Audi Q7 med en V12-dieselmotor på 500 hk og 1000 Nm. FOTO: Vi Menn Bil Top Gear I 2008 lanserte Audi Q7 med en V12-dieselmotor på 500 hk og 1000 Nm. FOTO: Vi Menn Bil Top Gear

Mer plass enn konkurrentene

Nye Audi Q7 er 5,05 meter i lang, og måler 1,97 meter i bredden og 1,74 meter i høyden. Det betyr at den er 3,7 centimeter kortere og 1,5 centimeter smalere enn forrige generasjon.

Allikevel er den innvendige plassen større. Akselavstanden er på 2,99 meter og i cockpiten har den innvendige høyden økt med opp til 4,3 centimeter. Også avstanden mellom forsetene og andre seterad og bredden bakerst i bilen er økt med flere centimeter.

Q7 kommer som både som fem- og syvseter. Med fem seter er bagasjeromvolumet 890 liter, legges den andre seteraden ned økes volumet til 2075 liter.

Les også: Tester ut nye biler på helt vanlige veier

Artikkelen fortsetter under annonsen

Til sammenligning har nye Range Rover et bagasjeromsvolum på 909 liter - 2030 liter med setene nedfelt. Bagasjeromskapasiteten til nye Volvo XC90 (4,95 meter) er oppgitt til 1868 liter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Som syvseter - med alle setene i oppreist posisjon - er bagasjerommet i Audi Q7 oppgitt til 295 liter. Den tredje seteraden kan legges flatt i gulvet gjennom elektrisk heving og senkning.

Til sammenligning har forrige generasjon Q7 et oppgitt bagasjeromsvolum på 775 liter som femseter, og 2035 liter som toseter.

Les også: Lekkert for de som tør å tenke annerledes

 Audi Q7 ble lansert for første gang i Norge i 2006. FOTO: Terje Bjørnsen © Egil Nordlien HM Foto Audi Q7 ble lansert for første gang i Norge i 2006. FOTO: Terje Bjørnsen © Egil Nordlien HM Foto

Førermiljøgrep som fra TT

Audi Q7 kommer med det nye digitale instrumentpanelet "virtual cockpit" som ble introdusert med sportsbilen TT. Bak rattet finnes en 12,3-tommers skjerm som viser all informasjon i en rekke ulike visningsformater.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg har Q7 en syvtommers (maks 8,3 tommer) skjerm som felles opp øverst på midtkonsollen Du navigerer på skjermen ved å bruke fingeren på en touchpad-flate foran girspaken. Som på et nettbrett skal man kunne zoome inn og ut på navigasjonskartet med ulike fingerbevegelser.

Les også: Hils på gatens nye versting!

Ifølge Audi blir Q7 blant de første bilene i verden som blir kompatibel med både "Apple Car Play" og "Google Android Auto". Det betyr at du skal kunne speile innholdet på smarttelefon din på bilens infotainment-system. Det vil også bli mulig å induksjonslade mobiltelefonen, slik det er mulig i Lexus NX 300h.

Q7 kan også leveres med egne nettbrett til baksetene. Punger du ut ekstra kan du få et nytt lydanlegg fra Bang & Olufsen som gjengir lyden tredimensjonalt gjennom 23 høyttalere med en effekt på 1920 watt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Audi Q7 blir puslete i forhold

 De første versjonene av Audi Q7 lanseres i Norge til våren. FOTO: Audi De første versjonene av Audi Q7 lanseres i Norge til våren. FOTO: Audi

Bakhjulene svinger

Q7 kan leveres med en rekke nye og innovative sikkerhets- og førerassistansesystemer, ifølge Audi, og med luftfjæring kan høyden justeres med seks centimeter. Maksimal bakkeklaring blir da 23,5 centimeter. Bilen kan trekke tilhengervekt på 3500 kilo

Audi-giganten kan også leveres med firehjulsstyring. I høyere hastigheter svinger bakhjulene likt med forhjulene for mer stabile egenskaper. I lavere hastigheter svinger bakhjulene motsatt vei av forhjulene og reduserer svingradiusen med omtrent en meter.

Q7 har verdenspremiere på bilutstillingen i Detroit januar. Den lanseres i Norge til våren og de første bilene vil ankomme neste sommer. Prisene er ikke klare.

Les også:

Du trodde kanskje den bare var en jålete børstraktor?

Setter alle de andre SUV-ene ettertrykkelig på plass

Får naboens Range Rover til å se ut som en liten SUV

Denne saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no