Fremtiden er LYS
Høsten er kommet og vi må forholde oss til det livsfarlige mørket 16 timer i døgnet. Men fortvil ikke. Nye avanserte lys forbedrer sikten med opptil 90 prosent i forhold til ubevegelige lykter.
Revolusjonen begynte med Xenon-lamper på nærlys og fortsatte med Bi-Xenon, det vil si Xenon både på nær- og fjernlys.
Nå rulles MatrixLED ut som hovedlys. De består av et stort antall LED-lamper for å justere fordelingen av lys i respons til den aktuelle situasjonen. Dermed reagerer frontlysene ekstremt presist til andre biler, samtidig som veien alltid belyses optimalt.
Om ikke lenge får man laserlys som i tillegg til LED-lysene lyser opp veien over 500 meter foran deg.
Neste steg ut blir OLED, organiske LED-lys. Dette er tynne karbonbaserte flater som kan formes slik man vil. Man vil kunne tune inn hvilke farger og mønstre man ønsker seg. Dette blir mer aktuelt for baklys og parklys, og gir nesten ubegrensede muligheter for å gi informasjon til andre kjøretøy.
Les også: Skifter farge etter humør
Slik fungerer de moderne lysene
Uavhengig av lyskilde, har alle lys-systemene nesten felles løsninger for hvordan de virker. Her kan du lese mer om hvordan de virker i forskjellige situasjoner:
Været bestemmer
Intelligente lys programmerer seg etter værforholdene. Setter du på tåkelysene bak og farten senkes under 70 km/t vinkles venstre bi-xenonlampe 8 grader ut og senker lyskjeglen. Det reduserer gjenskinn fra tåke. Innstillingen beholdes til farten tangerer 100 km/t. Regnvær oppdages av regnsensor eller vindusvisker og senker lyset.
Les også: Opel blant de beste i klassen
På motorveien
I motorveimodus økes styrken i pærene fra 35 til 38 watt dersom farten er høyere enn 90 Km/t. Fra 110 km/t vil lykten på passasjersiden fokusere på å lyse opp hele kjørefeltet.
I svingene
Artikkelen fortsetter under annonsenDet er 60 år siden Citroen lanserte svingbare frontlykter på DS. Dagens lamper dreier både nærlys og fjernlys opp til 15 grader og følger hjulenes vinkel både på nær og fjernlys. Enkelte systemer er koblet opp mot GPS-systemet i bilen. Systemet gjenkjenner rutedata som finnes i navigasjonssystemet, for eksempel kurver, høyder og veiens klassifisering (motorvei/landevei), og har mulighet til å gi optimalt lys inn i svinger, i motbakker og over bakketopper allerede før du når dem.
Kurve/tåkelys
Disse lyser sidene opp opptil 30 meter opp til 40 km/t dersom du aktiverer blinklys eller svinger mer enn en halv omdreining. Systemet aktiverer dagslyssensoren.
Aks og brems
For å sikre at lysene ikke blender når du har last i bilen, under akselerasjon, under oppbremsing etc. får lyktene informasjon fra en tiltsensor, samt det elektroniske speedometeret og bilens ABS-system.
Smarte fjernlys
Et kamera i frontruten leser motgående trafikk og tilpasser seg forholdene opp til 100 ganger i sekundet, avhengig av system. Den justerer automatisk lengden på lysene slik at fjernlyset ikke forstyrrer motgående eller forankjørende trafikk.
I byen
Aktiveres av hastighet og gatebelysning. Lyskjeglen spres 8 grader ekstra for å oppdage fotgjengere og potensielle farer, samt senker lyset for ikke å blende biler og mennesker.
Automatisk nedblending
Med denne funksjonen kan fjernlyset være påslått når du tar igjen, eller møter biler. Et kamera i frontruten leser trafikken.
Flere bruker også dette kameraet til detekjsons- og autobremse-systemene også. De enkleste systemene blender ned til nærlys på tradisjonell måte.
Artikkelen fortsetter under annonsenDe dyrere systemene senker fjernlyset en tanke og maskerer samtidig lyskjeglen slik at forankjørende og motgående trafikk ikke blir blendet, mens fjernlyset lyser på begge sider av bilene eller motorsyklene. Dette skjer på 1,5 graders margin.
På Bi-Xenon og LED skjer dette ved hjelp av projeksjonsmekanismer med sylindre og metallstykker av ulik størrelse som blokker ut ønskede felt, mens på MatrixLED, styrer man lyset nøyaktig slik man vil ved å tenne og slukke et eller flere LED-dioder, gjerne rundt 24 per lampe.
Også billigmerker tilbyr de beste lyssystemene.
Laserlys
Laserlysene genererer en kjegle av lys med dobbelt så lang rekkevidde av alle LED frontlys. Hver modul i frontlyktene består av fire kraftige laserdioder.
Artikkelen fortsetter under annonsenMed en diameter på bare 300 mikrometer, genererer disse en blå laserstråle med en bølgelengde på 450 nanometer.
Gjennom et fosforfilter konverteres dette til hvitt lys med en fargetemperatur på 5500 Kelvin. Laserlyset er aktivt i hastigheter fra 60 km/t og oppover og supplerer LED-fjernlyset.
Strålen i laserlyset sprer seg ikke slik tradisjonelle lyskilder gjør, men holder en bestemt form og har en styrt rekkevidde på rundt 500 meter. Det er fullt mulig med ytterligere rekkevidde, men laserlyset er først og fremst konstruert for en optimal fjernlysfunksjon.